FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/09/2018

Är en tälthall på hyrd mark fast eller lös egendom?

Är en tälthall på hyrd mark fats eller lös egendom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Fast egendom definieras i 1:1 jordabalken (JB). Där stadgas att fast egendom är jord. Denna jord är indelas i fastigheter som alltså är fast egendom. Till fastigheter finns det så kallade fastighetstillbehör, som också ingår i den fasta egendomen. Dessa definieras i 2:1 JB som byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk.

Frågan är då ifall tälthallen uppfyller kraven för att räknas som fastighetstillbehör. För detta krävs att tälthallen ska vara kvar på fastigheten permanent eller i alla fall under en längre tid. Här får man titta på vilken avsikt fastighetsägaren hade när han tillförde tillbehöret på fastigheten. I ert fall handlar det dock om hyrd mark, vilket gör att tälthallen inte kan räknas som fastighetstillbehör. Detta på grund av att den så kallade ägarkongruensen brister. Enligt 2:4 JB hör inte tillbehör som tillförts av någon annan än fastighetsägaren till fastigheten. I och med detta utgör inte tälthallen ett fastighetstillbehör utan är lös egendom.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare