Är en julklapp förskott på arv?

Min pappa och mamma var gifta. Pappa dog 2006. Min mamma har två söner från ett tidigare äktenskap. Jag har inte fått något arv från min pappa. Hur kommer fördelningen se ut när min mamma dör? Fick 350000kr av mamma i julklapp kommer det synas eller räknas av på mitt arv? Mvh

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Dina föräldrar och ditt arv
Du som barn ärver från din pappa, Ärvdabalken (ÄB) 2 kap. 1 §. Men eftersom dina föräldrar var gifta så ärvde din mamma ditt arv från din pappa innan dig, ÄB 3 kap. 1 §.

Du kommer därför att få rätt till en större del av arvet efter din mamma när hon går bort.

Din mammas barn

Din mammas barn kommer ärva henne. Eftersom du har två halvsyskon så delar ni på arvet från henne och får ⅓ var.

Arvet efter din pappa
Det arvet som din mamma fick av din pappa är egentligen ditt, vilket gör att du kommer ärva extra från henne. Först kommer hälften av den egendom hon äger delas ut till dig. Efter det kommer den andra hälften av arvet fördelas mellan dig och dina syskon, ÄB 3 kap. 2 §.

Exempel:
Din mamma har egendom som är värd 1 200 000 kr som ska delas ut i arv. Du ärver då 600 000 kr för arvet hon fick från din pappa. Resterande 600 000 kr delas mellan dig och dina syskon. Ni får då ⅓ var, alltså 200 000 kr var. Du får då totalt 800 000 kr och dina syskon får 200 000 kr var.

Är gåvan ett förskott på arv?
Om din mamma inte skrev ett gåvobrev till dig när du fick julklappen där det uttryckligen står att det inte ska ses som ett förskott kommer de 350 000 kr ses som ett förskott på arv, ÄB 6 kap 1 §.

Det går inte att skriva ett gåvobrev i efterhand då själva syftet med gåvan ska vara klart vid tillfället den ges.

Kommer gåvan räknas av på ditt arv?
Om det inte fanns ett gåvobrev när du fick julklappen så kommer den att ses som ett förskott på arv och de 350 000 kr kommer då behövas räknas av på ditt arv när din mamma går bort.

Avräkningen kommer ske mot arvet efter din pappa så långt som möjligt. Om ditt arv från din pappa uppgår till ett värde på mer än 350 000 kr så påverkar det inte ditt arv från din mamma. Om arvet efter din pappa är på ett lägre värde så räknas det av på arvet efter din mamma, ÄB 6 kap. 2 §.

Avräkningen sker alltså först mot arvet från din pappa och om det inte räcker till sker en avräkning på arvet efter din mamma.

Exempel:
Om din mamma har egendom som är värd 1 200 000 kr som ska delas ut i arv. Till detta ska ditt förskott läggas på, värdet på hennes egendom uppgår då till totalt 1 550 000 kr. Hälften av detta (775 000 kr) går till dig, men eftersom du redan har fått 350 000 kr så får du egentligen 425 000 kr.

Resterande 775 000 kr ska du och dina syskon dela på, ni får då ⅓ var. Det blir ca 258 300 kr vardera. Du har då fått ut totalt 1 033 300 kr i arv från båda dina föräldrar, men eftersom 350 000 kr var i förskott får du ut 683 300 kr när din mamma dör.

Sammanfattning
Om du i samband med julklappen även fick ett skriftligt gåvobrev där det uttryckligen står att julklappen inte ska ses som ett förskott på arv kommer den inte att räknas av. Om det däremot inte fanns ett gåvobrev ses det som ett förskott på arv och de 350 000 kr kommer då att räknas av på ditt arv när din mamma dör.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare