Är en gåva till ett barnbarn förskott på arv?

Jag vill sätta in en större summa pengar på mitt barnbarns bankkonto. Räknas detta som förskott på arv till barnbarnets förälder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta om pengar till ditt barnbarn räknas som förskott på arv till barnbarnets förälder. För att besvara frågan kommer vi att använda oss av ärvdabalken (ÄB).

Utgångspunkt gällande arvsrätt för gåvor

Förskott på arv kan endast bli aktuellt för de personer som har arvsrätt. De som i första hand ärver är dina barn, vilket enligt arvsrätten brukar benämnas som ”bröstarvingar” (2 kap. 1 § första stycket ärvdabalken). Ditt barnbarn har dock rätt att ärva från dig om föräldern (ditt barn) har avlidit (2 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken). Det framgår inte av din fråga vilken av dessa situationer som stämmer in på din. Om barnbarnet ej har arvsrätt, räknas som utgångspunkt gåvan inte som förskott på arv till barnbarnets förälder. Om barnbarn däremot har arvsrätt, i enlighet med bestämmelserna som nämnts ovan, är huvudregeln att gåvor ska ses som förskott på arv (6 kap. 1 § ärvdabalken). Värt att nämna är dock att du kan upprätta ett gåvobrev i samband med överföringen, där du skriver att du inte vill att gåvan ska räknas som förskott på arv. Ett gåvobrev krävs dock ej alltid, utan är endast ett exempel på bevismedel som kan bevisa att förskott på arv ej bör äga rum. Annat exempel är om det framgår att det är en födelsedagspresent och så vidare.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare