Är en gåva av lägenhet ett förskott på arv?

Hej!

Kan efterlevande ge bort lägenhet ,som införskaffades gemensamt, i gåva till sin bröstarvinge?

I testamentet står - Den av oss som överlever den andre skall med full äganderätt erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap med undantag för bröstarvinges laglott. Vad våra respektive bröstarvingar under vår livstid erhållit utan vederlag av endera av oss båda skall i avsaknad av annan föreskrift anses som gåva,vilken ej skall avräknas som förskott på arv.

Det känns konstigt att den lägenhet makarna köpte gemensamt tillfaller endast en av tre arvingar

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Arvsregler återfinns i ärvdabalken, se här.

I 6 kap. 1 § ärvdabalken framgår att en gåva från arvlåtare till bröstarvinge ska avräknas på mottagarens arvslott som förskott på arv. Detta gäller emellertid inte om annat föreskrivits, såsom exempelvis ett gåvovillkor av nu nämnda slag. Arvlåtaren kan skriva ett gåvobrev eller testamentesvillkor där han eller hon föreskriver att gåva ej ska utgöra förskott på arv. Gåvan har härvid ingen påverkan på bröstarvinges framtida arvslott. Det är inte mera konstigt än att var och en av oss är fria att bestämma över vår egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare