Är en anonym djurskyddsanmälan till Länsstyrelsen förtal

Vill veta om det går att stämma för förtal med anledning av en anmälan till Länsstyrelsen om vanvård av häst.

I den anonyma anmälan angavs att den 27 år gamla hästen var i fruktansvärt dåligt skick både vad gällde hull och allmäntillstånd. Det påstods även att hästen inte kunde äta ordentligt och anmälaren upplever även att djurägaren inte förstår eller inser vilket dåligt skick hästen är i och hörsammar därför varken veterinär eller andra som försöker påtala hästens skick och vilka åtgärder som måste vidtas.

Länsstyrelsen utförde tillsyn, och gav utlåtandet att hästens hull var under det normala, men att djurägaren enligt egen uppgift satt in extra tillskottsfodring och på så vis stoppat fortsatt viktförlust. Länstyrelsen noterade att hästen åt bra av fodret vid tillsynen och att den verkade välmående för sin höga ålder, samt att djurägarens andra häst var fin i hullet. Länsstyrelsen gjorde bedömningen att anmälan är obefogad och ärendet avslutades.

Nu är min fråga det, jag vet vem som gjorde anmälan & vi är fler där till som vet men hon erkänner inte men även om hon bett någon annan göra det åt sig är det hon som är drivande, har fått info att hon bett andra göra detta åt henne men de har sagt nej.. Kan man anmäla utan att fått ett erkännande, för hon blå nekar allt men har försagt sig i vissa saker.

Det jag ställer mig mot är att jag inte tycker det som står i anmälan stämmer & ingen har pratat med mig om att de skulle vara oroliga över mina hästar, som mår bra och får vad de behöver. Men den som anmält är bara ute efter att såra mig på ett personligt plan detta handlar inte om omtanke på djuret, hon har jävlats tidigare men detta är hitils det värsta & jag börjar få nog,!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga som jag redigerat ganska kraftigt vad gäller det exakta innehållet i anmälan och i Länsstyrelsens svar. Detta för att du inte ska kunna identifieras utefter innehållet i frågan när den publiceras.

Det är ett välkänt problem att det ibland förekommer okynnesanmälningar till djurskyddet, och sådana anmälningar kan grundas i grannosämja eller annan osämja. Det anses dock såpass viktigt att värna om möjligheten att kunna anmäla anonymt att man har valt att bevara den möjligheten trots att det då delvis sker på bekostnad av att okynnesanmälningar kan fortgå. Det ska dock påpekas att även om en anmälan visar sig vara obefogad så behöver det inte betyda att den var en okynnesanmälan. Olika människor har olika uppfattning om vad som är acceptabelt, och det är därför Länsstyrelsen som via tillsynen avgör om förhållandena är sådana missförhållanden att de strider mot svensk djurskyddslag eller därtill kopplade förordningar.

Du anser att anmälan är gjord endast för att såra dig på ett personligt plan, och du anser dig även veta vem som anmält trots att anmälan är anonym. Nu vill du veta om det går att stämma den personen för förtal. Förtal regleras i Brottsbalken (BrB) 5 kap. 1 §. Där står att "den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning" kan dömas för förtal. Om det var försvarligt att lämna uppgiften i fråga och personen kan visa att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den döms inte till ansvar.

Enligt din mening antar jag att det som blir aktuellt är att du tycker att anmälan är ägnad att utsätta dig för andras missaktning? I ditt fall framgår att åtminstone påståendet att hästen var i dåligt hull, att hästen brukade tappa i hull under sommaren och att den vid tiden för anmälan hade gått ner i vikt samt att den hade dåliga tänder osv var sann. Anmälaren har därutöver uppfattat en veterinärs uttalande när denne besökt stallet som att hästen behöver veterinärundersökas vid en tidigare tidpunkt än vad djurägaren uppfattat det som. Även de andra punkter i anmälan som inte visade sig vara så allvarliga som anmälaren uppfattat det hade viss förankring i verkligheten, möjligen med ett undantag där ord står mot ord. Det finns ingenting i den anmälan som bifogades frågan som tyder på att anmälan skulle vara ägnad för att sätta dit eller förtala dig som djurägare. Jag förstår att det ändå kan kännas så, och att en anmälan om att man inte tar ordentligt hand om sitt djur känns som ett påhopp.De uppgifter som har lämnats har dessutom lämnats till Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet för djurskyddsärenden, och anmälaren verkar ha haft skälig grund för att uttrycka det som angivits i anmälan. Så även om anmälan ansågs obefogad ser jag ingenting som skulle kunna föranleda ansvar för förtal sålänge det handlar om en anmälan. Skulle det vara fråga om en rad av liknande anmälningar utan grund skulle saken eventuellt kunna komma i ett annat läge. Bevisfrågan blir dock komplicerad om anmälningarna är anonyma.

Viktigt att tänka på är att du inte får hota den du tror har anmält med olika repressalier eller på olika vis  pressa denne att "erkänna" att det var hon som anmälde, då kan du själv göra dig skyldig till brott!
Förtal är ett så kallad målsägandebrott, vilket innebär att det är den drabbade själv som måste väcka åtal, det görs i normalfallet inte av åklagare utan du får väcka enskilt åtal enligt BrB 5 kap. 5 §. Om du väcker åtal och förlorar i domstol riskerar du att få betala både dina och motpartens rättegångskostnader.

Om du ändå överväger att väcka enskilt åtal rekommenderar jag starkt att du innan det anlitar en jurist för att bedöma dina chanser att nå framgång. Hos någon av Lawlines partners kan du i så fall få hjälp med detta.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare