Är det tillåtet för min granne att bevaka mig om jag röker?

Hej. Jag bor i en bostadsrätt där min balkong ligger tätt intill min grannes fönster, men för att kunna se in till hela min balkong måste han hänga sig över sitt öppna fönster. Han har nu gjort det flera gånger och jag känner att det är väldigt obehaglig. Vi hade en konflikt för någon månad sen ang rökning i min balkong. Han skrek och gapade om att jag inte får röka i min balkong, i vår förening så framkommer det inte att man inte får röka på sin balkong, står endast att man ska visa hänsyn, vilket jag har gjort. Jag röker endast när deras fönster är stängd, förutsatt att deras fönster inte är öppet 24 timmar om dagen. Vad har jag för rättigheter? Är det okej för grannen att böjsa sig ut för att kolla in i min balkong? Antagligen om jag är där och röker eller inte.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att din granne vid upprepade tillfällen böjt sig ur sitt fönster för att se till din balkong och kontrollera att du inte röker.

Bestämmelser om hyresgästers rättigheter respektive skyldigheter i bostadssrätter regleras i bostadsrättslagens (BRL) 7 kap

Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter
Enligt BRL 7 kap 9 § ska bostadsrättshavaren, när denne använder lägenheten, se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmljö att de inte skäligen bör tålas. Alltså, ska dels du se till att inte störa andra grannar med din rökning, samtidigt som din granne inte får "bevaka" dig och försätta dig i en obekväm situation, till en nivå som inte skäligen bör tålas.

Vidare enligt samma bestämmelse, ska föreniningen ge bostadsrättshavaren en tillsägelse att störningarna ska upphöra omedelbart och underrätta socialnämnden i den kommun lägenheten är belägen.

Föreningen är berättigad att säga upp en bostadsrättshavare till avflyttning som åsidosätter sina skyldigheter enligt BRL 7 kap 9 § vid användningen av lägenheten, i enlighet med BRL 7 kap 18 §.

Min rekommendation
Min rekommendation är att du först kommunicerar ditt problem till föreningen, då det kan vara till hjälp av föreningen också ger din granne en tillsägelse. Påvisa då de bestämmelser som jag hänvisat till för att underbygga ditt resonemang och för att tydliggöra dina rättigheter.

Jag hoppas att jag besvarat din fråga väl och om du har fler frågor och funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare