FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/11/2023

Är det tillåtet att resa utomlands i väntan på fängelse?

Hej en anhörig ska snart till fängelse, har han rätt att ta en vecka semester utomlands före han går in? han var aldrig dömd förut. mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack så mycket för din fråga, och för att du har vänt dig till oss på Lawline.

Jag tolkar det som att du har en anhörig som har blivit dömd till fängelse, och att domen nu har vunnit laga kraft och ska verkställas. När det gäller fängelsedomar ska de verkställas så snart som möjligt, vanligtvis inom tre månader efter att domen har vunnit laga kraft och därmed inte längre kan överklagas.

Är det tillåtet att resa utomlands i väntan på fängelse?

I Sverige finns inga specifika restriktioner som hindrar en person från att resa ut ur landet efter att ha blivit dömd för brott. Om det finns misstankar om att personen kan undvika att avtjäna sitt straff kan häktning bli aktuellt. Normalt sett utfärdas därför inte ett reseförbud i samband med en fängelsedom. Det är dock viktigt att notera att andra länder kan ha inresebegränsningar för personer som har blivit dömda, så det är klokt att undersöka reglerna för det specifika landet dit din anhörige planerar att resa.

Om din anhörige väljer att resa utomlands bör han vara medveten om att Kriminalvården kan kalla honom när som helst, och att han då måste infinna sig vid anstalten enligt kriminalvårdens kallelse angående dag och tid.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare