Är det tillåtet att filma på en förskola?

Hej. En förskolefröken filmar barn på sin arbetsplats och skickar vidare materialet till vänner. Är detta verkligen okej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar ifall det generellt sett är olagligt att filma och sprida material som man filmat på en förskola om man jobbar där.

Sammanfattning av svaret på din fråga

Det är antagligen inte så att varken filmandet eller spridningen av videorna är olagligt om det inte innebär att barnen har filmats i en utsatt eller privat situation.

Är det så att du har vidare frågor angående svaret på din fråga är du välkommen att titta på mitt bakomliggande resonemang nedan eller att kontakta oss igen för vidare rådgivning på info@lawline.se!

Bakomliggande resonemang

När det gäller frågor om olovlig fotografering och filmande i Sverige finns det huvudsakliga regelverket samlat i brottsbalken (BrB), detta är också den lag som äger tillämpning i ditt ärende.

Huvudregeln när det gäller filmande är att det är tillåtet, men under vissa omständigheter kan det utgöra ett brott enligt bestämmelserna i 4 kap. 6 a § eller 4 kap. 6 c § BrB.

Kränkande fotografering enligt 4 kap. 6 a § BrB

Bestämmelsen förbjuder att någon tar bilder eller filmer i hemlighet på andra när de befinner sig på platser där det finns ett behov av att vara privat. De platser som pekas ut specifikt är, inomhus i en bostad, på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme.

Med andra ord kan det vara så att filmandet är olagligt i sig redan när filmerna tas, men detta förutsätter att de tagits på en privat plats på förskolan. Förskolan i sig lär inte fylla detta krav.

Olaga integritetsintrång enligt 4 kap. 6 c § BrB

Detta brott rör just att sprida filmer med avsikt att skada den person som filmen är på. Men för att dömas för detta brott måste också filmerna på något sätt visa något av nedanstående:

bild eller uppgift om någons sexuallivbild eller uppgift om någons hälsotillståndbild eller uppgift om att någon utsatts för vissa brottbild på någon som befinner sig i en mycket utsatt situationbild på någons helt eller delvist nakna kropp

Det framgår inte av frågan exakt vad det är för filmer som personen tagit eller spridit, men om det inte är filmer som fyller ovanstående krav enligt antingen 4 kap. 6 a § BrB eller 4 kap. 6 c § BrB är det inte olagligt att ta dem och sprida dem.

Einar DahlbergRådgivare