FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/12/2022

Är det tillåtet att "break checka" i trafiken?

Hejsan! Det finns något i trafiken som vissa kallar "Break check", alltså att framförvarande fordon bromsar in eller stannar för att göra fordonet bakom "uppmärksam" på att hålla korrekt avstånd. Är detta tillåtet eller kan det anses som att man hindrar trafiken (vilket ju inte är tillåtet)? Och vad händer vid en kollision? Man måste ju hålla korrekt avstånd till framförvarande fordon men säg exempelvis att detta sker på en motorväg där det inte är tillåtet att vare sig stanna eller köra med omotiverad låg fart. Vem skulle isåfall vara den vållande: det bromsande/stannande fordonet eller det bakomvarande fordonet? Och hur skulle det bli ifall fordonet som "Break checkar" efter kollisionen kör iväg? Blir den föraren då misstänkt för smitning från olyckan?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du i huvudsak undrar två saker: om det är tillåtet att ”break checka” och om det kan anses vara ett brott om man smiter från en olycka som man vållat genom att ”break checka”. Jag kommer i mitt svar att använda mig av regler i lag om straff för vissa trafikbrott samt trafikförordningen.

Vad är en ”break check”?
Jag vill bara börja med att klargöra vad det innebär med ”break check”. Jag tolkar din förklaring som att det innebär att en förare av ett fordon i trafiken hastigt bromsar in för att visa den bakomvarande föraren att denne håller för kort avstånd. Ur denna förklaring tolkar jag det som att du menar att föraren gör det medvetet och inte för att försöka bromsa in för något hinder på vägen.

Att ”break checka” i trafiken borde inte kunna anses tillåtet
När man framför ett fordon i trafiken är man trafikant och ska uppträda så att man inte i onödan stör annan trafik (2 kap. 1 § andra stycket trafikförordningen). Man ska iakttaga den omsorg och varsamhet som av omständigheterna krävs för att olyckor inte ska ske. Brister man som vägtrafikant i denna omsorg kan man göra sig skyldig till vårdslöshet i trafik (1 § lag om straff för vissa trafikbrott).  Man kan straffas för vårdslöshet i trafik om man brister i omsorgen med uppsåt eller med vetskap om att det finns en risk att något inträffar och man ändå tar risken att olycka kan ske, trots att det kanske inte är avsikten.

Ett exempel på störning av annan trafik är att en förare exempelvis utan giltigt skäl kör med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsar eller på annat sätt hindrar andra förares körning (3 kap. 16 § trafikförordningen). Detta är alltså inte tillåtet.

Därmed skulle en sådan ”break check” du beskriver kunna leda till att föraren gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik, beroende på hur omständigheterna i det enskilda fallet ser ut. Detta då föraren sannolikt gör det medvetet, att denne vet att det innebär risk för olycka att plötsligt bromsa framför ett annat fordon, och det kan inte sägas finnas något giltigt skäl för att göra detta. Det finns inte tydligt uttryckt vad som kan anses som ett giltigt skäl, men jag skulle säga att det exempelvis kan handla om att bromsa in för ett vilt djur. Att ”break checka” borde däremot inte kunna vara något sådant giltigt skäl.

Den som "break checkar" kan anses vållande vid en kollision
Frågan vem som anses vållande vid en kollision där framförvarande fordon ”break checkat” har inte ett helt klart svar. Som utgångspunkt gäller att alla som framför ett fordon ska hålla tillräckligt avstånd till framförvarande fordon så att man kan undvika påkörning om fordonet framför plötsligt saktar in eller stannar (3 kap. 2 § trafikförordningen). Därmed är huvudregeln att det bakomvarande fordonets förare anses vållande vid en kollision. Däremot kan man såklart göra andra bedömningar, och jag kan därför inte svara exakt hur man skulle bedöma situationen med en ”break check” på just motorväg. Mycket beror på den specifika situationen. Min bedömning är dock att i ett sådant fall skulle man kunna komma till slutsatsen att den som ”break checkar” anses vållande just på grund av den fara som kan uppstå på motorväg om man hastigt bromsar in och den bristande omsorg man sannolikt uppvisar genom inbromsningen.

Att smita från olycksplatsen är inte tillåtet
Om man genom att ”break checka” vållar en olycka har man haft del i uppkomsten av en trafikolycka. Även om man har skuld i uppkomsten eller inte får man inte avvika från platsen utan att medverka i åtgärder efter olyckan eller lämna namn, hemvist och uppgifter om olyckan. Om man lämnar platsen utan att göra dessa saker kan man anses göra sig skyldig till obehörigt avvikande från trafikolycksplats, som man nu också kan kalla smitning från trafikolycksplats. För detta kan man dömas till böter eller fängelse. (5 § lag om straff för vissa trafikbrott).

Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan man genom att ”break checka” i trafiken göra sig skyldig till ett trafikbrott, såsom vårdslöshet i trafik. Man skulle även beroende på omständigheterna kunna anses som vållande vid en kollision som föranletts av en ”break check”. Om man efter en sådan kollision lämnar platsen utan att göra det som krävs av en kan man också göra sig skyldig till obehörigt avvikande från trafikolycksplats.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har några ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare