FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/05/2022

Är det tillåtet att alkoholtesta sina anställda?

Hej. Kan jag som arbetsgivare slumpmässigt, och utan förvarning, låta mina medarbetare blåsa i en alkoholtestare på arbetstid? Medarbetarna kör truck dagligen, och syftet är att säkerställa tryggheten för övriga som arbetar på arbetsplatsen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om anställningsskydd

Lagen som reglerar förhållandet mellan anställda och arbetsgivare är lagen om anställningsskydd (LAS). Det finns dock inte reglerat i lagen huruvida arbetsgivaren har rätt att utföra alkoholtest på sina anställda eller inte.

Avtal

Det gör att utgångspunkten för om det är tillåtet eller inte är kollektivavtal eller anställningsavtal. Ingen av dessa avtal är dock bindande på så sätt att du som arbetsgivare kan tvinga dina anställda att låta sig alkoholtestas. Däremot kan en vägran att låta sig alkoholtestas utgör saklig grund för uppsägning (7 § LAS).

Arbetsledningsrätten

Om möjligheten att utföra alkoholtest inte regleras i kollektivavtal eller anställningsavtal kan dock arbetsgivare ha rätt att utföra alkoholtest med stöd av den så kallade arbetsledningsrätten. Med arbetsledningsrätten innebär arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet på arbetsplatsen. Arbetsledningsrätten är långtgående, men inte obegränsad, och får inte strida mot god sed på arbetsplatsen. För att avgöra om alkoholtest på de anställda strider mot god sed på arbetsplatsen måste en avvägning göras. I denna avvägning ställer man arbetsgivarens intresse av att utföra alkoholtester på de anställda mot de anställdas intresse av att skydda sin personliga integritet. Det intrång som alkoholtest skulle innebära i de anställdas integritet måste stå i rimlig proportion till det intresse arbetsgivaren vill tillgodose med testen. Arbetsdomstolen har tidigare sagt att säkerheten på arbetsplatsen kan vara ett rimligt intresse att skydda vilket motiverar alkoholtest. Det är dock omständigheterna i det enskilda fallet som är avgörande. Eftersom det i detta fall gäller truckförare och syftet med testerna är att förhindra olyckor pga. påverkade förare så är det möjligt att domstolen skulle anse att det är ett rimligt intresse.

Sammanfattningsvis

Du kan som arbetsgivare ha rätt att utföra alkoholtester på dina anställda. Regleras det i kollektivavtal eller anställningsavtal så är det det som står i avtalet som gäller. Annars kan du ha rätt att utföra testerna till följd av arbetsledningsrätten men då måste en intresseavvägning landa i att ditt intresse att utföra testerna väger större än de anställdas intresse att skydda sin personliga integritet.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare