Är det svårt att få ensam vårdnad om man har en orosanmälan?

Är de svårt att få egen vårdnad om man fått orosanmälan på sig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är väldigt svårt att säga något säkert om en viss vårdnadstvist kommer avgöras på det ena eller det andra sätt. Vem som kan få vårdnaden om ett barn avgörs alltid från fall till fall.

Ska en domstol avgöra om en förälder kan få vårdnad om ett barn ska den alltid utgå från barnets bästa och de ska särskilt ta hänsyn till att barnet inte hamnar någonstans där det far illa. De ska också tänka på barnets behov av en nära och god kontakt med sina föräldrar (Föräldrabalken 6 kap. 2a §).

Domstolen tar alla omständigheter med i beräkningen när de försöker ta reda på vad som är bäst för barnet i en vårdnadstvist. Har en förälder varit i kontakt med socialen på grund av en orosanmälan, så kommer domstolen även ta med det i beräkningen. Min bedömning är att en orosanmälan som utgångspunkt är en nackdel för en förälder som vill ha ensam vårdnad. Den blir som en slags varning om att något kanske inte står rätt till och domstolen kommer vilja se närmre på det.

Har en orosanmälan gjorts ska socialtjänsten utreda anmälan. I vårdnadstvisten kommer man inte bara ta hänsyn till att det gjorts en orosanmälan, utan också vad den handlade om och vad socialen kommit fram till i sin utredning. Kanske de kommer fram till att det inte finns några problem och att anmälan var onödig. I så fall behöver orosanmälan i sig inte göra det svårare att få vårdnad om barnet.

Det går alltså inte att ge något säkert svar på frågan. Domstolen i en vårdnadstvist ska ta det beslut som är bäst för barnet. Att en förälder har en orosanmälan hos socialtjänsten är självklart inte bra och kommer behöva undersökas närmre. Det händer så klart att en orosanmälan är obefogad och då behöver den inte påverka vårdnadstvisten. Det beror helt enkelt mer på alla omständigheter runt anmälan, och inte anmälan i sig.

Jag hoppas att du känner att du har fått lite klarhet, även om du inte kan få ett klart svar.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare