Är det olovlig avlyssning att spela in grannes hostningar och skrik?

Hej!

Jag har en fråga som gäller att spela in ljud. Situationen ser ut såhär: ljuden som jag måste utstå från mina grannar är långt ifrån okej eller normala.

Jag vill kontakta hyresvärden angående detta och jag vill ha med inspelade ljud som bevis.

Får jag spela in min konstant, högt hostande granne? Inga utav hans samtal eller ord. Idel hostande och skrikande.

Hoppas på svar // Inga öronproppar hjälper

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rekvisiten för olovlig avlyssning i 4 kap. 9 a § brottsbalken

Att spela in sin granne utan att denne vet om det skulle kunna aktualisera brottet olovlig avlyssning vilket kan medföra böter eller fängelse i upp till två år (4 kap. 9 a § brottsbalken). Bestämmelsen aktualiseras ifall någon olovligen med hjälp av ett tekniskt hjälpmedel i hemlighet avlyssnar tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde. Alltså krävs det för att avlyssningen ska vara olaglig att den:

- sker olovligen (dvs sker utan samtycke från din granne),

- sker med hjälp av ett tekniskt hjälpmedel,

- sker i hemlighet,

- avser privat tal eller samtal och

- att du själv inte deltar i samtalet eller i annat fall obehörigen berett dig tillträde till samtalet.

Bedömningen i detta fall

I ditt fall skulle avlyssningen ske utan samtycke från din granne, med hjälp av ett tekniskt hjälpmedel, i hemlighet och du själv skulle inte deltagit i samtalet. Alltså beror svaret på din fråga huruvida avlyssningen avsett tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst vartill allmänheten icke äger tillträde. Det är inte solklart huruvida inspelningen hade varit olaglig på denna grund eller inte. Att spela in hostningar är rimligtvis tillåtet, men att däremot spela in skrikande skulle kunna klassas som tal i enrum eller samtal mellan andra ifall det är flera som skriker, vilket ju är olagligt. Det står dock i förarbetena att tal i enrum avser exempelvis bön och diktamen, vilket tyder på att skrikande inte borde likställas med tal i enrum. Ifall det endast är grannen som skriker och inte någon annan person som skriker tillbaka så borde en inspelning alltså troligtvis vara tillåten.

Sammanfattning

Sammantaget är det troligtvis tillåtet för dig att spela in din grannes hostande och skrikande, såvida skrikandet inte faktiskt är en konversation eller en bön eller dylikt. Dock vill jag förtydliga att rättsläget inte är helt solklart och att ett brott mot regeln om olovlig avlyssning skulle kunna leda till allvarliga konsekvenser. Min rekommendation är därför att du börjar med att tala om för din hyresvärd att grannen gör störande ljud utan att ha spelat in, för att sedan titta på ytterligare åtgärder.

Jag ber om ursäkt för att jag inte kan ge ett definitivt svar men hoppas ändå att du känner att du har fått svar på din fråga!

Tim AxellRådgivare