FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/08/2023

Är det olagligt att uttrycka sig nedsättande om muslimer?

Hejsan, vad säger lagen om någon som uttrycker sig på det här viset i publik där andra också vittnar: ”Muslimer är terrorister. De är IS”. ”Muslimer gifter sig med små barn” samt kalla muslimer för en viss typ av djur?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till till Lawline med din fråga!

Regler om brott finns i Brottsbalken (BrB) och det är den lagen jag kommer att utgå från i mitt svar.

Förtal

Ett brott som skulle kunna bli aktuellt är förtal. För att det ska vara fråga om förtal måste någon

  • ha pekat ut en annan person såsom "brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt" eller
  • annars har lämnat uppgift som är "ägnad att utsätta denne för andras missaktning",
  • och uppgiften ska ha lämnats till någon annan än den beskyllde,

(5 kap 1 § BrB). Eftersom uttalandet inte riktar sig till någon enskild person utan riktar sig till “alla muslimer”, det vill säga en särskild grupp, faller agerandet inte in under brottet förtal.

Hets mot folkgrupp

Ett annat brott som kan aktualiseras är hets mot folkgrupp. Den som genom ett uttalande eller annat meddelande som sprids uttrycker missaktning för en folkgrupp eller annan sådan grupp som anspelar sig bland annat på hudfärg, som i det här fallet, ska dömas för hets mot folkgrupp, 16 kap. 8 § BrB. Att uttrycka sig så som du beskriver utgör missaktning gentemot en grupp av personer, muslimer, och kan därmed utgöra hets mot folkgrupp. För att hets mot folkgrupp ska vara aktuellt krävs att det även måste vara fråga om en viss spridning, vilket innebär att mer än ett fåtal personer ska ha tagit del av missaktningen. Eftersom du nämner att personer har bevittnat händelsen verkar det alltså finnas viss spridning och brottet hets mot folkgrupp verkar ha begåtts.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med polisen som kan hjälpa dig att ta ärendet vidare. Du kan gå in på polisens hemsida för att läsa mer om hur du gör en anmälan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare