Är det olagligt att spela in någon utan dennes medvetande?

Om någon spela in mig utan att jag var medveten vad kan man göra polisanmäla eller stämma personen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln enligt 4 kap 9a§ brottsbalken är att det är olagligt att spela in någon utan dennes vetskap. Man kan då bli dömd för olovlig avlyssning.

Dock begår man inte brott om den som spelar in själv deltar i samtalet eller om man informerat personen om att man spelar in.

I ditt fall kan personen alltså gå utan ansvar om denne själv deltagit i samtalet ni haft mellan varandra. Om personen spelat in dig och inte själv deltagit så kan denna göra sig skylig för brott vilket du kan polisanmäla på en polisstation eller genom att ringa 11414.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare