Är det olagligt att kasta vatten på någon?

Är det olagligt att hälla vatten på någon? Tänker till exempel om någon skulle bränna upp en bok, får man få hälla en hink med vatten på den personen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att kasta vatten på en annan person skulle kunna utgöra ofredande, vilket är ett brott enligt 4 kap 7 § BrB. Ofredande enligt nämnd paragraf kan bestå i att en person fysiskt antastar någon annan, eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. Vad som utgör “fysiskt antastande” är ett relativt vidsträckt begrepp. Att knuffa någon, slita i dennes kläder och kasta sten på någon är gärningar som utgör fysiskt antastande. Hit skulle även att kasta vatten på någon kunna höra till. Gärningen ska även vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Det räcker med att gärningen “typiskt sett” är sådan att någons frid kränks, vilket rimligen är fallet med att kasta vatten på någon. Den som begår ofredande döms till böter eller fängelse i högst ett år.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa din nya fråga!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare