Är det olagligt att hyra ut till inneboende utan att bo på adressen?

Hej!

Min man och jag är på ett inneboende kontrakt från 1 oktober 2017-1 juni 2018, under den här tiden den kvinna vi hyr ut från bor i Spanien. Det är min förståelse att denna typ av kontrakt kräver att hon faktiskt bor på bostadens heltid om hon har en inneboende. Är detta rätt? Är vad hon gör olaglig?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att frågan rör en hyresrätt.

Att hyra ut sin hyreslägenhet till "inneboende" utan att man själv nyttjar i lägenheten under tiden är egentligen att betrakta som uthyrning i andra hand (12 kap. 39 §). Man måste ha hyresvärdens eller hyresnämndens tillstånd för att ha rätt ha rätt att hyra ut sin lägenhet i andra hand (12 kap. 40 § JB). Om man inte har tillstånd kan sådan uthyrning leda till att man förlorar besittningsskyddet till lägenheten vilket gör att man kan få kontraktet uppsagt eller förverkat utan att få rätt till förlängning (12 kap. 42 och 46 §§ JB).

Den kvinna som ni hyr hos kan dock inte straffas på något annat sätt än att hon riskerar att bli av med lägenheten om hon inte har tillstånd från hyresvärden att hyra ut i andra hand. Det utgör alltså ett avtalsbrott gentemot hyresvärden, men inte ett brott i straffrättslig mening.

Mvh

Johan LandströmRådgivare