Är det olagligt att hota någon att dra tillbaka sin anmälan?

Vad säger lagen om detta? En orosanmälan gjordes om ett barns situation. Anmälaren var inte anonym och sedan föräldrarna till barnet fick veta har en av föräldrarna kontaktat anmälaren via e-post, sms och telefon och försökt övertala alternativt hota anmälaren att dra tillbaka anmälan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förälderns agerande skulle kunna utgöra olaga hot vilket är brottsligt enligt 4 kap 5 § BrB. Det framgår inte på vilket sätt hotet är utformat, men för att det ska bli tal om olaga hot måste hotet bestå i att utföra en brottslig gärning. Detta ska vara ägnat att framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid.

Skulle detta vara fallet är mitt råd till dig att be personen i fråga att göra en polisanmälan via 114-14.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare