Är det olagligt att ha en kamera i sitt hem som filmar människor utan deras vetskap?

Hej Är det olagligt att ha kamera i sitt sovrum/hem som filmar hela tiden och inte berättar att det finns kamera uppsatt som spelar in ex samlag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel är det tillåtet att, i alla fall på allmänna platser, filma människor utan deras samtycke. Undantag till detta finns dock i brottsbalken (BrB), och jag kommer att utgå ifrån dessa regler när jag besvarar din fråga.

Kränkande fotografering

Den som i hemlighet och utan samtycke filmar någon inomhus i en bostad gör sig skyldig till kränkande fotografering (4:6 a, första stycket, BrB). Att alltså i hemlighet filma ett samlag, utan att personen är medveten om detta och inte heller samtyckt, är olagligt. Påföljden för kränkande fotografering är böter eller fängelse i högst två år.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare