Är det olagligt att fotografera kollegor?

Hej, På dagtid blev fotad i smyg av en kollega på arbetsplatsen (operationssal-sjukhus) för att bevisa att jag sover. Sedan visade kollegan fotot till chefen och chefen kontaktade med mig och informerade om detta. I verkligheten sov jag inte och jag gissar att kollegan fångade en stund när jag blundade. Kan fotot med stängda ögon blir ett bevis för att påstå att personen sover? Har kollegan gjort något olagligt? Vilka lagar bröt kollegan? Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har inkommit med din fråga till Lawline.

Jag tolkar frågan som att du undrar vilka följder som kan uppstå för dig, kollegan och arbetsgivaren till följd av fotot.

Kan fotot användas som bevisning?

Du undrar bland annat om fotot kan användas som bevis emot dig, för att bevisa att du sov. I Sverige har vi fri bevisföring, vilket innebär att precis ALLA bevis är tillåtna, även om de tillkommit genom brott eller dylikt (35 kap 1 § rättegångsbalken). Således kan fotot läggas fram som bevisning, i syfte att styrka att du sov.

Brottslig bild?

Kollegan har tagit ett foto av dig, vilket du undrar ifall det är olagligt. Det aktuella brottet är kränkande fotografering (4 kap 6 a § brottsbalken). Detta brott innebär att någon olovligen (utan ditt samtycke), med ett tekniskt hjälpmedel (antar att bilden togs med en kamera eller telefon), i hemlighet (smygfoto), tar upp bild (tog fotot) på någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme. Som du kan se så nämns inte operationssal uttryckligen, men det kan omfattas av bestämmelsen om operationssalen kan anses vara ett annat liknande utrymme, det vill säga ett skyddsvärt utrymme där var och en kan förvänta sig en tryggad sfär. I rättsfallet RH 2016:58 så ansågs inte ett undersökningsrum på en vårdmottagning omfattas av bestämmelsen. Således är det troligen osannolikt att en operationssal skulle anses utgöra ett sådant utrymme. Det är inte heller trakasserier, med tanke på att uppträdandet inte var baserat på en diskrimineringsgrund, antar jag (se 1 kap 4 § fjärde punkten diskrimineringslagen).

Slutsats

Sammanfattningsvis är mina slutsatser att bilden är laglig, samt att den kan användas för att bevisa att du sov vid tillfället.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare