FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/03/2024

Är det olagligt att använda n-ordet i filmer?

Hej! Man får ju idag inte använda n-ordet men det används ändå i filmer, vart kan man vända sig för att anmäla det och vad är straffet för filmskaparen?Kan jag som anmälare få någon typ av kompensation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning finns att hämta i Brottsbalken (1962:700) (hädanefter BrB).

Diskussionen kring n-ordet är komplext och kontroversiellt. I de flesta samhällen betraktas det som kränkande och olämpligt på grund av dess historiska kopplingar till rasism. För att kunna dömas för ett en gärning krävs att brottet som huvudregel begås uppsåtligen (BrB 1:2). Det innebär att den som begår handlingen gör det medvetet och avsiktligen för att uppnå ett visst syfte eller resultat. Att n-ordet används i filmer behöver inte innebära att man gör det i syfte att begå ett brott, därför är det svårt att avgöra huruvida det ens föreligger uppsåt till något brott i alla dessa fall.

Om n-ordet används i ett samma sammanhang som man uttrycker ett hot eller missaktning mot till exempel mörkhyade människor som folkgrupp, kan det vara fråga om hets mot folkgrupp, vilket är ett brott som kan leda till fängelsestraff (BrB 16:8). Då ska du anmäla detta på samma sätt som vanliga brott, till polisen. Därefter är det upp till polisen eller åklagare att avgöra huruvida en förundersökning ska inledas och om åtal ska väckas.

När det gäller möjligheten till kompensation som anmälare, kan det finnas möjlighet att yrka skadestånd i rätten. För detta förutsätts att du är ett målsägande och att du lidit skada av uttalandena. Dock kan du inte få kompensation bara för det faktum att du har anmält till polisen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare