FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/08/2022

Är det olagligt att åka skateboard full?

Hej hej! Har en fråga som jag ej kan hitta på nätet. Får man dricka alkohol/vara onykter när man åker skateboard? Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en vägtrafikant i väsentlig mån brister i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms hen för vårdslöshet i trafik, 1 § Lag om straff för vissa trafikbrott. Begreppet “vägtrafikant” omfattar alla som uppehåller sig på en väg. En gående person omfattas alltså av begreppet, vilket även en person som åker skateboard gör. Att åka skateboard full skulle alltså kunna utgöra vårdslöshet i trafik om onykterheten medför att den som åker skateboard brister i omsorg och varsamhet i den mån att gärningen hade kunnat leda till en trafikolycka.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare