Är det någon idé att klandra ett testamente som inte uppfyller alla krav?

Är det någon ide att klandra ett testamente som inte uppfyller alla krav? Det står inte att hon är vid sina fulla sinnes bruk. Samt att ett tillägg till testamente som är skrivet flera år senare inte är bevittnat. Eller är det sådant som domstolen inte bryr sig om?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt att klandra testamentet om du är arvinge - dvs. den som har rätt till arv enligt lag (detta kallas för den legala arvsordningen och är ex. barn, barnbarn). Att klandra ett testamente innebär att du väcker talan om att bestrida testamentet. Detta görs genom att du lämnar in en stämningsansökan till tingsrätten.

För att kunna klandra ett testamente behöver någon av ärvdabalkens klandergrunder föreligga ex. att testamentet inte är korrekt upprättat enligt formkravet (formellt fel) eller att testatorn blivit lurad till att skriva under testamentet (materiellt fel). Föreligger det skäl för klander ska domstolen pröva tvisten. En domstol kan inte bara strunta i att pröva ett mål.

Kom ihåg att en klandertalan är personlig och endast berör den som väcker talan!

Vill du klandra ett testamente råder jag dig att ta kontakt med en jurist för att upprätta en stämningsansökan.

Hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare