Är det möjligt att tillgodoräkna sig tidigare anställningstid inom ett bolag med annat organisationsnummer?

Hej

Försöker hjälpa en bekant som blivit uppsagd. han är inte så bevandrad i lagtexter.

Har själv suttit i samma sitts och man tappar lusten att ifrågasätta. därav vill jag se om man kan hjälpa honom.

2003 var han anställd på PEAB med ett organisations nummer XXXXXX-X1 i 3 månader och blev sedan uppsagd pga av arbetsbrist.

Sedan blev han anställd på PEAB organisationsnummer XXXXXX-X2 för 2,5 år sedan.

Nu har han blivit uppsagd.

Och man säger att han inte får tillgodoräkna mig dessa 3 månader, detta pga av att det var olik organisationer.

Är det så? Om inte vilket lagstöd har han?

Stort tack i förskott

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar ni i lagen om anställningsskydd (LAS).

Hur beräknas anställningstiden?
Huvudregeln är att du inte får tillgodoräkna dig anställningstid hos den tidigare arbetsgivaren om du byter anställning från en arbetsgivare till en annan. För att stärka anställningsskyddet har dock lagstiftaren valt att göra några undantag från den huvudregeln (3 § LAS). De undantag som finns och som kan vara tillämpliga för den här situationen är:

- Om arbetsgivarna vid tidpunkten för anställningsövergången tillhör samma koncern.

- Om det är fråga om en så kallad verksamhetsövergång eller en konkurs och verksamheten alltså fortsätter att drivas inom det "nya" företaget.

Jag är inte helt säker på hur bolagsförhållandena ser ut exakt i det här fallet men skulle något av ovan listade undantag vara uppfyllda så är det möjligt att tillgodoräkna sig hela den sammanlagda anställningstiden (alltså även inklusive de tre månaderna från företag X1, jfr 22 § fjärde stycket LAS).

Vad får anställningstiden för betydelse och vad går det att göra?
Gissningsvis frågar ni om situationen eftersom den sammanlagda anställningstiden kan få betydelse för turordningsreglerna vid uppsägning p.g.a. arbetsbrist samt för företrädesrätten till återanställning. Jag vill bara kort nämna att även om det finns en chans att anställningstiden ska räknas annorlunda än vad arbetsgivaren har gjort i nuläget (med hjälp av något av undantagen) så är det möjligt att åsidosätta reglerna om turordning i LAS genom kollektivavtal. Första steget är med andra ord att undersöka kollektivavtalet på arbetsplatsen om ett sådant finns (2 § LAS). Säger kollektivavtalet inget särskilt om turordningen och något av undantagen för samma koncern eller verksamhetsövergång är uppfyllt, så är det möjligt att kräva arbetsgivaren på skadestånd eftersom turordningsreglerna har åsidosatts (38 § LAS). Om din bekanta är medlem i en fackförening rekommenderar jag också att vända sig dit för mer hjälp.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare