Är det möjligt att skilja sig i Sverige trots att äktenskapet ingåtts i utlandet?

Hej! Jag är gift utomlands och äktenskapet är registrerad här i Sverige. Kan jag skilja mig här i Sverige utan att behöva åka till hemlandet?

MVG

En som vill så gärna skilja sig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det du vill få svar på är om du kan skilja dig i Sverige från ett i Sverige registrerat äktenskap, trots att äktenskapet ingåtts i utlandet. Det framgår inte av din fråga om ditt äktenskap är registrerat även i något annat land men jag kommer i mitt svar att endast utgå från vad som gäller enligt svensk rätt.

Din fråga gäller äktenskap vilket regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). Hur en skilsmässa går till regleras främst i 5 och 14 kap. ÄktB. I äktenskapsbalken uppställs inga krav på att du måste befinna dig i det land där äktenskapet ingicks för att du ska kunna skilja dig. Det kan du alltså göra även om du befinner dig i Sverige.

För din information så kan den eventuella skilsmässan behöva föregås av betänketid om det endast är du som vill skilja dig men inte din partner, eller om någon av er har barn under 16 år som ni bor tillsammans med. Detta framgår av 5 kap 1-2 § ÄktB.

Vill du ha mer information om hur en skilsmässa går till och hur du nu ska gå tillväga är ett tips att besöka närmsta tingsrätts hemsida där det finns mer information om hur en skilsmässa går till i praktiken.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare