FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/11/2018

Är det möjligt att sälja en felbelgad vara trots att stämningsansökan är inlämnad?

Vi har lämnat in en stämning ansökan om en barnvagn. Läste att det kunde ta tid innan något hände.

Vagnen gav vi 6500. Men visade sig vara en annan modell än vad säljaren skrev och sa (mellan 2 privat personer), väldigt lika men pris mässigt skillnad. Så vi Begärde mellanskillnaden på 2500 eller att vi lämnade tillbaka vagnen (haft den 4 månader)

I stämning ansökan har vi begärt samma.

Vi har en som vill köpa vagnen för 4000 nu. Vilket vi hade tänkt lägga ut den för (om de gått med på mellanskillnaden).

Kan vi sälja den utan att det blir problem?

Tänker, om det tar lång tid så kommer vagnen minska ännu mer i värde och just nu står den I vägen i vårt lilla hem.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är fråga om ett köp mellan två privatpersoner och då finns aktuella regler i köplagen.

Först ska vi reda ut om det faktiskt är fel på varan ur juridisk mening. Enligt köplagen ska varan stämma överens med avtalet, annars anses faran vara felaktig (17 § KöpL). Eftersom säljaren både skrivit och sagt att vagnen är av en viss modell får det anses vara avtalat att vagnen ska vara av just den modellen. Det betyder att det föreligger ett köprättsligt fel eftersom varan inte stämmer överens med vad som avtalats.

Som jag förstår det har ni lämnat in en stämningsansökan där ni i första hand begär mellandskillnaden (prisavdrag enligt 38 § KöpL) och i andra hand lämna tillbaka vagnen och få tillbaka hela det betalade beloppet (häva köpet enligt 39 § KöpL).

Jag utgår från att ni har pratat med säljaren och försökt få denne att gå med på era krav innan ni ansökte om stämning. Stämning är för det första en energikrävande och dyr process som jag inte rekommenderar när det rör sig om en relativt liten summa pengar (2 500 kr). Som du nämner kan en process för det andra ta mycket lång tid. Dessutom är det inte säkert att ni kommer att vinna en domstolsprocess, trots att ni har skriftlig bevisning som styrker att säljaren frångått avtalet. Jag vet till exempel inte när ni meddelade säljaren om att ni ville rikta ett anspråk på fel i vara mot denne, men det krävs enligt lagen att ett sådant meddelande (neutral reklamation) görs inom skälig tid från det att köparen märkt, eller borde märkt felet (32 § KöpL). Köparen har dessutom en undersökningsplikt av varan direkt efter köpet. Om domstolen skulle finna att ni borde ha upptäckt att det var fel modell vid denna undersökning kan den tycka att reklamationen inte gjorts inom skälig tid om ni väntat flera månader med att meddela säljaren (31 § KöpL). Då kan felet inte göras gällande.

Om ni säljer vagnen nu faller hela ert andra yrkande om hävning eftersom det inte kommer att finnas någonting att lämna tillbaka till säljaren. Det ska nämnas att det hur som helst kan vara svårt att få igenom en hävning av köpet eftersom det krävs att felet är av väsentlig betydelse för er och säljaren ska ha insett detta (39 § KöpL). Vad som är väsentligt ska bedömas med utgångspunkt i det specifika fallet, men i lagförarbetena sades "ett avtalsbrott torde generellt sägas vara av väsentlig betydelse för köparen, om det berövar honom den huvudsakliga nyttan av vad han hade anledning att vänta sig av avtalet" (prop. 1988/89:76 s. 34).

Sammanfattningsvis skulle jag vilja ge rådet att ni hör av er till säljaren och att ni försöker komma överens om en lösning. Detta kan ni självklart göra även fast ni har sålt vagnen, eftersom ni är fria att lösa problemet hur ni vill mellan er. Om ni ändå skulle gå vidare i domstolsprocessen krävs att vagnen finns kvar i er ägo så länge ni fortfarande vill kräva hävning av köpet. Så länge ni endast kräver prisavdrag är det troligen inget problem att ni sålt vagnen. Utifrån den information jag har fått rekommenderar jag er, som sagt, att ni inte går vidare med stämningen eftersom det troligtvis skulle bli dyrare än 2500 kr och kräver mycket tid och energi.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Elin LindgrenRådgivare