Är det möjligt att köpa ut dödsbodelägare utan att genomföra arvsskifte?

Vi är 5 syskon med 1 död mamma och därtill 1 fastighet som nu är i form av dödsbo. 1 syskon vill nu bli utköpt och vi andra är redo att köpa ut henne men vill inte göra arvskifte nu. Är det möjligt att köpa ut någon utan att genomföra arvskifte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv och arvsskifte regleras av bestämmelerna i Ärvdabalken (ÄB).

Allmänt om avveckling av ett dödsbo

När en person avlider övergår den dödes tillgångar och skulder till ett dödsbo. Dödsboet förvaltas av dödsbodelägarna tillsammans och har ansvar för att dödsboet skulder och tillgångar kartläggs och att dessa antecknas i en bouppteckning, se 18 kap 1 § ÄB och 20 kap ÄB. Inom tre månader efter dödsfallet ska en bouppteckning upprättas och lämnas in till Skatteverket. Det är först när bouppteckningen har registrerats och dödsboet skulder har betalats som arvsskifte kan genomföras, 23 kap 2 § ÄB. Vid besvaradet av din fråga kommer jag utgå från att bouppteckningen är gjord.

Sammanlevnad i oskiftat bo

Det finns ingen tidsgräns för hur länge ett dödsbo kan vara oskiftat och det finns heller inga civilrättliga regler som anger att dödsbo måste skiftas, 24 kap ÄB. Dödsbodelägarna kan alltså komma överens om att sammanleva i ett oskiftat bo, såväl muntliga som skiftliga avtal är giltiga. Varje dödsbodelägare kan dock säga upp avtalet om sammanlevnad i oskiftat bo och dödsboet ska då skiftas inom 3 månader, se 24 kap 3 §. När det gäller jordbruksfastigheter, måste dödsboet dock senast fyra år efter dödsfallet avveckla fastighetsinnehavet, 18 kap 7 § ÄB.

Förvaltningen av dödsboet utövas av dödsbodelägarna gemensamt, vilket kräver att alla är överens om de förvaltningsåtgärder som vidtas, 18 kap 1 § ÄB. Skiftet kan också delas upp i delskifte, boets tillgångar måste därför inte skiftas vid ett och samma tillfälle. Om alla dödsbodelägare är överens, är det även möjligt att skifta ut en eller flera dödsbodelägare, medan övriga dödsbodelägare andelar kvarstår oskiftade, 23 kap 1§ ÄB. Ett sådant skiftesavtal, där ena dödsbodelägaren skitas ut kräver dock skriftlig form, se 23 kap 4§

Som svar på din fråga, är det alltså möjligt om alla dödsbodelägare är överens, att lösa ut en dödsbodelägare ur boet medans andra dödsbodelägare kvarstår i ett oskiftat bo.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare