Är det möjligt att anställa en person på en ny provanställning?

Hej.

Jag jobbade 11 månader i kommunen (varav 6 mån provanställning) , sa upp mig pga dålig arbetsmiljö och väldigt hög arbetsbelastning. Jobbade hos annan arbetsgivare under 3 månader och sökte sedan tillbaka till samma jobb på kommunen med samma arbetsuppgifter igen. Har de rätt att ge mig en provanställning igen?

Har även läst att de kan anställa på prov igen om det är under speciella omständigheter, vad specifikt menas med det?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Regler om anställningsformer och anställningsskydd finns i Lag om anställningsskydd (LAS).

Avtal om provanställning

Ett avtal om provanställning får som utgångspunkt skrivas för högst sex månader. Om provanställningen inte avbryts av dig som anställd eller av arbetsgivaren senast vid prövotidens utgång övergår den till en tillsvidareanställning (6 § LAS). Eftersom du arbetade där i 11 månader avbröt alltså varken du eller arbetsgivaren provanställningen, och den övergick i en tillsvidareanställning. Som huvudregel gäller att en arbetsgivare som du tidigare varit anställd hos och som du nu söker dig till igen inte har rätt att anställa dig på en ny provanställning, eftersom en provanställning inte får förlängas utöver den tillåtna tiden på sex månader och inte upprepas.

Speciella omständigheter

Med speciella omständigheter menas till exempel att den nya anställningen avser annat arbete eller ställer andra krav på dig som arbetstagare jämfört med den första anställningen. Med andra ord måste det finnas ett behov av en ny prövning.

Kollektivavtal och vad som gäller för dig

Något att generellt tänka på när det gäller regler i LAS är att vissa av dem kan avtalas bort genom kollektivavtal och att arbetsgivare därigenom har möjlighet att göra avvikelser från b.la. 6 § (2 § tredje stycket LAS). I det kollektivavtal som anställda inom kommunen har står det att provanställning kan komma i fråga under sammanlagt högst 6 kalendermånader om det föreligger ett prövobehov (2 kap. 4 § AB 20), vilket innebär att ert kollektivavtal inte ger mindre skydd än lagen och att de därmed inte har rätt att anställa dig på en ny provanställning, eftersom du söker ett arbete du redan haft!

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du funderar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare