FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/11/2018

Är det min plikt att försörja mitt ex under betänketiden?

Hej

Jeg och min ex har precis skrevet under på skilsmässe og rätten berättede for mig at når det är gjort så är vi skilda men dom sagde det modsatte till mitt ex. Det skal sägas vi har en liten son på 16 mdr och hon bor fortfarende ihop med mig for at det är så svårt at hitta boende och jeg betalar allt och har ingat emot det men er det min plikt?

Mvh

Torben

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan inledningsvis sägas att regler om skilsmässa och underhållsskyldighet makar emellan hittar du i äktenskapsbalken.

Ni är under en betänketid på 6 månader

Du nämner att ni precis skrivit under skilsmässopapper och att ni har en liten son ihop. Huvudregeln är att om båda makarna är överens om att äktenskapet ska upplösas så har de rätt till det. Denna rätt ska dock föregås av betänketid på 6 månader om någon av makarna har vårdnaden om ett barn som är under 16 år (5 kap. 1 § äktenskapsbalken). Ni är alltså inte skilda förrän dessa 6 månader förflutit.

Makar har underhållsskyldighet gentemot varandra under ett äktenskap

Innan skilsmässan finns det en underhållsskyldighet makar emellan som aktualiseras om det finns avsevärda ekonomiska skillnader mellan makarna (6 kap. 1 § äktenskapsbalken). Underhållsskyldighet innebär att makarna ska bidra till de personliga och gemensamma utgifterna efter sin egna förmåga. Syftet med denna bestämmelse är att makarna ska leva på samma ekonomiska standard. Efter att en skilsmässa gått igenom är huvudregeln att makarna ska försörja sig på egen hand (6 kap. 7 § första stycket äktenskapsbalken).

Under betänketid inför skilsmässa är ni tekniskt sett fortfarande gifta vilket innebär att underhållsskyldigheten mellan er fortfarande gäller. Har ditt ex svårigheter att få ekonomin att gå ihop själv under betänketiden för att lösa ett eget boende är du underhållsskyldig fram tills dess att skilsmässan gått igenom i och med att ni fortfarande är gifta.

Tveka inte att kontakta oss vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare