Är det lagligt med Webcam i Sverige?

Är det lagligt att skapa en webcam business (18+) i Sverige? Det finns ju ett flertal sidor som "MyFreeCams" och "Chaturbate" som ger en möjligheten att skapa en webcam studio. Är det lagligt att skapa ett företag som är en webcam studio där man har tjejer som jobbar framför kameran (camgirl) och bringar in pengar? Såklart är allt frivilligt och både jag och tjejerna tjänar pengar på det, men jag vet inte om ägaren av webcam studion hade blivit anklagad av "häleri" eller att vara en "kopplare" som säljer "sexuella tjänster" från kvinnor, trots att det är kvinnans val att vara en del av studion och att allt som sker är 100% frivilligt och 100% online. Med andra ord så är det "online adult entertainment" där kvinnan och mannen aldrig träffas i verkligheten, men där kvinnan kan få betalt av mannen för tjänster framför kameran. Pengarna går därefter till studion och alla involverade får en andel av pengarna. Så min fråga är: är det lagligt att skapa ett företag som är en webcam business i Sverige med camgirls? Ännu en gång så är allt är 18+ och utan tvång. Jag har läst genom svenska lagen men har inte hittat ett tydligt svar, så ett svar hade uppskattats!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån din fråga förstår jag det som att du funderar över de straffrättsliga konsekvenserna, och inte de arbets- eller associationsrättsliga aspekterna. Det är utifrån detta som frågan kommer besvaras.

Det finns flera i Brottsbalken (1962:700) som avser sexuellt utnyttjande av barn eller dylikt, men dessa är inte applicerbara på din fråga om det nu rör sig om personer över 18-års ålder.

För koppleri (6 kap. 12 § BrB) krävs det att det rör sig om sexuella tjänster (dvs. tillfälliga sexuella förbindelser). För att den verksamhet som du beskriver skulle räknas som brott krävs det alltså att det mot utbyte av ersättning erbjudits och utförts ett tillfälligt sexuellt samlag eller annan jämförbar sexuell handling. Till detta brott räknas INTE nakenposering, striptease eller nakensällskap. Det innebär att det i regel är lagligt att köpa en s.k. "webcam show" där en person poserar naket.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare