FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/07/2023

Är det lagligt att köpa en kniv och bära hem den?

Hej jag läste precis om Är det tillåtet att bära kniv i kommunaltrafiken när man är på väg till skogen för att använda den för friluftsliv och camping? På er sida och kom tänka på Är det olagligt att köpa kniv ex på Ikea varuhus sen åka hem ex med buss eller tåg eller bara gå hem ? Och hur funkar det om man beställer kniv på nätet och hämtar upp paketet nära sitt jobb sen tar tåget hem är det olagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om när det är tillåtet att bära en kniv och inte finns i Lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen).

Knivar som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats (1 § Knivlagen). Förbudet gäller inte om kniven ingår i utrustning för viss tjänst/uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat (1 § 2 st knivlagen).

För att bedöma om det är tillåtet att bära en kniv eller inte i en viss situation görs en helhetsbedömning där hänsyn tas till samtliga omständigheter såsom syftet med innehavet av kniven, vad det är för typ av kniv och om innehavet är befogat. Att köpa en kniv och bära den i kollektivtrafik i syfte att ta hem den är en befogad situation om resan är ett naturligt sätt att färdas från ett sammanhang till ett annat där det är befogat att bära kniv.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare