FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/02/2021

Är det lagligt att köpa cannabisfrön?

Hej. Jag har 2 frågor och hoppas på ja eller nej svar..

Är det lagligt att köpa cannabisfrön om man ej stoppar dom i jord och odlar?

Och är det lagligt att bära skruvmejsel eller går det under knivlagen?

Mvh Lars

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Fråga 1: Är det lagligt att köpa cannabisfrön om man ej stoppar dom i jord och odlar?

I Sverige är det i sig inget brott att beställa eller att inneha cannabisfrön. Det är däremot olagligt att framställa narkotika, således att odla cannabis fröna. Att odla fröet skulle betecknas som narkotikabrott (narkotikastrafflagen 1 §).

Fråga 2: Är det lagligt att bära skruvmejsel eller går det under knivlagen?

Denna frågan är inte helt solklar.

Knivlagen stadgar främst att knivar, stick - skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som brott mot liv eller hälsa inte får innehas på allmän plats, på skolor eller i fordon på allmän plats (Knivlagen 1 § ).

Det hela beror på vad du tänkt använda skruvmejseln till, om den är tänkt för att skada någon eller något, eller för ett otillbörligt ändamål så kan en skruvmejsel anses falla in under knivlagen.

Undantag från förbudet stadgar att om föremålet behövs för arbete eller uppdrag, eller om innehavet med hänsyn till föremålet, innehavarens behov och övriga omständigheter är det befogat. En snickare som använder en kniv i sitt dagliga arbete får till exempel åka till och från arbetet med kniven utan att bryta mot knivlagen.

Det är många omständigheter som påverkar svaret på denna fråga, och jag skulle behöva mer information för att ge dig ett tydligare svar. Att bära en skruvmejsel kan anses falla in under knivlagen under vissa omständigheter.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare