Är det lagligt att hota på skämt?

Hej! Är det tillåtet att hota på skämt? Till exempel: jag ska döda dig (HAHAHA). Men mottagaren blir rädd och tar det på allvar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att undrar ifall ett hot, där personen skämtar, men mottagaren blir rädd och tar det på allvar kan utgöra ett hot i rättslig mening.

Det brott som aktualiseras är olaga hot i Brottsbalken 4 kapitlet 5 §

Bestämmelsen lyder "Den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år."

Meddelandet "jag ska döda dig" uppfyller i sig kraven på vad som är ett olaga hot, då det är hot om brott som inkräktar på en persons  säkerhet, frihet och frid. Du uttrycker vidare hur personen som fått meddelandet har blivit rädd på riktigt och tagit åt sig av meddelandet. Därför kan vi konstatera att alla krav är uppfyllda för en polisanmälan och möjligen åtal.

Däremot, det som blir problematiskt, är att avsändaren har menat meddelandet som et skämt. I svensk straffrätt krävs uppsåt, alltså en viss typ av medvetenhet och vilja från gärningspersonens sida, för att gärningspersonen ska kunna dömas. Eftersom gärningspersonen i detta fall inte har menat att hota någon överhuvudtaget, utan endast uttalat sig "klumpigt i ett skämtsamt syfte", är det inte särskilt troligt att gärningspersonen skulle kunna dömas för olaga hot.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare