FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/12/2018

Är det förenligt med barnets bästa att inte få träffa sin pappa på två år?

Hej.

Jag och min nuvarande make är påväg att genomgå en skollamässa och vi har två gemensamma barn (1.5 och 3 månader gamla).

Han flyttade till Kanada i September och ska vara där i två år och han vet inte när han kan komma hem och träffa sina barn eller inte.

Är det humant att låta vår 1.5 åriga son gå och skrika efter din pappa och bara se honom via en mobiltelefon lite då och då?

Hälsningar,

S

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör ert gemensamma barn.

Som huvudregel när det handlar om barns rättigheter gäller principen om att barnets bästa alltid ska sättas i främsta rummet. Detta kommer till uttryck i bl a FN:s barnkonvention, Föräldrabalken (1949:381) och Socialtjänstlagen (2001:453) m fl.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är förenligt med barnets bästa att barnets pappa lämnar barnet, utan möjlighet till verkligt umgänge under två års tid.

Barnets bästa; beslut om umgänge

Det kan konstateras att när ett barn har två föräldrar som kan ta hand om barnet, är det bra om båda deltar i omsorgen då det som huvudregel anses vara barnets bästa (6 Kapitlet 2 a §).

Att er son inte kommer att kunna ha fysisk kontant med sin pappa under två år är således inte förenligt med barnets bästa.

Det finns dock ingen möjlighet att hindra honom från att åka iväg. Detta innebär i sin tur att du med största sannolikhet kommer att få ensam vårdnad om er son (5 kapitlet 5 och 6 §§ Föräldrabalken).

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare