FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/08/2023

Är det för sent att teckna en personförsäkring?

Hej, Jag är 31 år gammal och har fått diagnosen "sinus venosus defekt" i hjärtat och fått rekommendation att göra öppen hjärt-kirurgi nu till hösten 2023. Jag har dock ingen sjukförsäkring, eller livsförsäkring och undrar om jag eller min familj kan få någon form av ersättning genom att täcka någon slags försäkring nu inför operationen ? Jag vill nämna att jag hag har haft en gravid och förlossningsförsäkring för 2 år sedan, och utredningen påbörjades när jag var gravid. Undrar om jag eller min familj kommer att kunna få någon slags ersättning genom att teckna en ny försäkring nu efter diagnosen och beslutet om operation ? Eller är det för sent ? Det kan vara allt från livsförsäkring, sjukförsäkring eller någon annan försäkring som ger rätt till ersättning för ärr, sjukhusvistelse, efterblivande ifall man avlider under operationen, osv. Generell så har jag ett rätt så låg-risk jobb (kontorsarbete), aldrig haft några besvär från hjärtat utan operationen är mer för att kunna undvika hjärtsvikt som kan komma när man blir äldre. Tack så jättemycket på förhand för ert hjälp :) . Det uppskattas verkligen att ni svarar på alla våra frågor och funderingar kostnadsfritt via nätet. Kan absolut tänka mig att själv anlita er i framtiden för mer detaljerade utredningar och kommer även varmt rekommendera er vidare till andra som behöver hjälp med andra djupare ärenden som kräver juridisk stöd.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Jag tolkar din fråga som att du har funderingar kring om du kommer kunna teckna en personförsäkring. Bestämmelser kring försäkringsavtal återfinns i försäkringsavtalslagen (FAL).

Det är försäkringsbolaget som beslutar om du kan teckna en försäkring

Ett försäkringsbolag får som huvudregel inte neka en person att teckna en personförsäkring som de normalt säljer. Det finns dock undantag och situationer när en försäkring får nekas, exempelvis när risken för framtida försäkringsfall är mycket hög, (11 kap. 1§ FAL). Om du vill teckna en personförsäkring för sjukdomar eller en livförsäkring är det vanliga att du behöver fylla i en hälsodeklaration. I hälsodeklarationen kommer du få lämna uppgifter kring din hälsa och sjukdomshistorik. Du kommer därmed behöver upplysa försäkringsbolaget om din diagnos och försäkringsbolaget kommer göra en riskbedömning.

Jag kan tyvärr inte besvara dina frågor kring om du kommer kunna teckna en försäkring som täcker vad du önskar. För att få det besvarat behöver du vända dig till ett försäkringsbolag. Bra att veta är dock att det ibland kan vara möjligt att teckna en försäkring med vissa inskränkningar i skyddet, om man redan har en sjukdom.

Försäkringsbolagets ansvar inträder efter att försäkringen tecknades

När inget annat har avtalats inträder försäkringsbolagets ansvar dagen efter försäkringen tecknades, (11 kap. 2§ andra stycket FAL). Du kommer alltså inte kunna teckna en försäkring i efterhand som täcker en diagnos som uppkom innan försäkringsperioden.

Rekommendation

Min rekommendation är att du tar kontakt med ett försäkringsbolag. Försäkringsbolaget kommer genomföra en riskbedömning och avgöra vilken försäkring du kan teckna. Även om du inte har möjlighet att teckna en personförsäkring som täcker allt kan du fortfarande godkännas en försäkring med vissa undantag.

Jag hoppas att du fick lite vägledning och jag önskar dig stort lycka till.

Vänliga hälsningar,

Cajsa Klefenberg Rådgivare