FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott11/08/2019

Är det ett olagligt att föra in alkohol i Sverige när man är 18 år?

Hej,

I februari 2014 köpte jag som 18-åring en flaska vin i Österrike som jag tog med hem till Sverige. Jag antar att detta kan falla inom kategorin "Smugglingsbrott" men då preskriptionstiden är fem år antar jag att det inte är aktuellt längre?

Dock valde jag att i juni 2015, ge bort flaskan till en person som fyllde 20 år samma dag, ovetandes om vart flaskan kom ifrån.

Vad för troliga påföljder kan detta leda till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag prata om alkohollagen (AlkL), smugglingslagen (SmL) och brottsbalken (BrB).

Har du begått en otillåten handling?

Eftersom du inte var 20 år när du förde in flaskan i Sverige, så var det otillåtet (AlkL 4 kap. 4 §). Detta är i sin tur straffbart enligt lagen om smuggling (AlkL 11 kap. 12 §).

Smugglingsbrott?

Eftersom det som sagt var förbjudet för dig att föra in flaska i Sverige, så begick du ett smugglingsbrott om du gjorde det med mening och avsikt (SmL 3 §). Vad som menas med detta är att du vid det tillfället måste ha vetat att du för in alkohol i Sverige och att detta inte är tillåtet för en person som är 18 år.

Det är omöjligt för mig att veta om du visste om detta och gjorde det med avsikt ändå, men jag skulle hävda att det är väldigt svårt att bevisa oavsett. Dessutom så är det fullt lagligt att köpa en flaska vin i Österrike när man är 18 år och det är fullt lagligt för dig att dricka en flaska vin i Sverige när du är 18 år. Med detta i åtanke så kan man förstå att man var ovetandes om 20-årsgränsen.

Men eftersom jag inte vet om du gjorde det med avsikt, så kommer jag gå vidare med frågan.

Preskriberat?

Som du korrekt anger, så har fem år gått. Detta betyder att även om du begick ett smugglingsbrott, så kan åklagaren inte väcka åtal om detta längre (BrB 35 kap. 1 §).

Är gåvan ett brott?

Du skriver att du inte visste om att presenten var just den flaskan, det finns alltså inget brott här eftersom du måste haft för avsikt att ge bort den (potentiellt) insmugglade flaskan i present för att det ska vara brottsligt (SmL 12 §).

Det finns alltså inga påföljder som kan dömas ut!

Hoppas detta var ett tydligt svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare