Är det brottsligt att ta el från annan?

En anställd vid kommunen där jag jobbar, hyr ingen bilplatser med motorvärmarstolpe, utan ställer sig där hen tycker att det passar, och har även listat ut var det finns uttag med konstant ström. Förutom att det är omoraliskt mot alla som gör rätt för sig, och hyr sin bilplats med motorvärmare enligt gällande regler, vad säger lagen om att på det sättet "stjäla" el utav fastighetsägaren, i det här fallet kommunen, och även i en del fall, att hen står på bilplatser hen inte hyr ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att olovligen ta el från annan på det är brottsligt. Brottet heter olovlig energiavledning och du kan hitta det i 8 kapitlet 10 § brottsbalken.

Straffskalan för olovlig energiavledning är böter eller fängelse i högst ett år. Om brottet är grovt är straffskalan fängelse från sex månader till fyra år.

Alternativt föreligger egenmäktigt förfarande. Det finns tre slags gärningar som kan betecknas egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken). Den första gärningen är att någon olovligen tar eller brukar något som tillhör annan, men inte har för avsikt att behålla det tillgripna, exempelvis göms det tillgripna undan så att ägaren hindras använda det. Den andra gärningen består av att utan tillgrepp rubba någons besittning till något. Med detta menas att man gör något som försvårar för besittaren att använda egendomen som tidigare. Exempel enligt lagtexten är att man anbringar ett lås, alltså låser fast besittarens egendom. Den tredje situationen är inte aktuell i förevarande fall.

Förfarandet är alltså brottsligt och jag råder dig att göra en polisanmälan.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare