Är det brottsligt att komma objuden samt stanna kvar på fest efter tillsägelse att gå, samt att spilla vin på någons soffa?

Hej!

Min kompis hade fest och tio tal personer dyker upp, objudna till festen. Min kompis vet att festen inte kommer sluta väl, därför ber hon alla gäster åka hem. Men två nyktra personer vägrar lyssna på henne trots att hon hade upprepat det flera gånger. De sätter sig därefter på tjejens föräldrars vita soffa och spiller rödvin. Har de begått brott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att inte lämna hemmet efter tillsägelse

Att vägra lämna någons hem efter tillsägelse kan mycket väl utgöra hemfridsbrott. Brottet gäller inte bara situationer när någon gör inbrott eller liknande, utan även en inbjuden gäst som inte lämnar en bostad efter tillsägelse kan göra sig skyldig till detta. Här är dessutom personerna inte ens inbjudna till festen från början. Brottsbalken(BrB) 4 kap. 6 § första stycket.

För att detta ska utgöra ett brott så ska personerna begått alla delar av den brottsliga gärningen med uppsåt. I denna situation handlar det om att dom ska ha känt till att det var någon annans hem samt att dom olovligen, alltså utan tillåtelse, stannade kvar. BrB 1 kap. 2 § första stycket. Eftersom personerna var helt nyktra samt att dom hade blivit tillsagda att gå flera gånger så finns inget som pekar på att dom inte skulle känt till dessa omständigheter. Det mesta talar därför för att denna gärning är ett hemfridsbrott.

Att spilla rödvin på soffan

När det gäller denna handling så skulle den kunna utgöra brottet skadegörelse. Detta förutsätter dock att personerna har hällt vinet på soffan uppsåtligen, alltså med mening. Eftersom du använder ordet ´spiller´ så talar detta för att det rör sig om en olyckshändelse, denna handling utgör därför ingen brottslig gärning. BrB 12 kap. 1 § samt BrB 1 kap.2 § första stycket.

Sammanfattningsvis så talar mycket för att personernas ovilja att lämna hemmet efter tillsägelse är ett hemfridsbrott. Att spilla vin på soffan är dock förmodligen ingen brottslig handling. Detta utesluter dock inte att personerna kan vara skadeståndsskyldiga för de skador som uppståt på soffan, men den frågan handlar inte om ifall handlingen är brottslig eller ej.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare