Är det brottsligt att förstöra någon annans post?

Hej, Jag undrar om det är brottsligt/straffbart att riva sönder och kasta ett vykort som skickats till en annan än den som rivit sönder det.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att riva sönder och kasta någon annans brev eller vykort kan innebära att man begår brottet egenmäktigt förfaranade enligt 8 kap. 8 § Brottsbalken. Vad som utgör egenmäktigt förfarande är att någon olovligen tar och brukar eller på annat sätt tillgriper något som tillhör annan (8 kap. 8 § första stycket Brottsbalken). Brottet kan ge upp till ett års fängelse och om brottet är grovt lägst sex månader och högst fyra års fängelse (8 kap. 8 § andra stycket Brottsbalken).

Utöver brottet egenmäktigt förfarande så kan personen även göra sig skyldig till “brytande av post- eller telehemligheter” (4 kap. 8 § Brottsbalken) eller “intrång i förvar” (4 kap. 9 § Brottsbalken). Brytande av post- eller telehemligheter kan en person göra sig skyldig till om personen olovligen öppnar post som finns hos ett post- eller telebefordringsföretag (exempelvis post hos postnord). Intrång i förvar å andra sidan kan en person göra sig skyldig till om posten redan har kommit fram till adressaten. I sådana fall ska personen öppna brevet eller på annat sätt bereda sig tillgång till det utan adressatens tillåtelse (4 kap. 9 § Brottsbalken). Skillnaden är således när personen öppnar ett slutet brev, att olovligen öppna/förstöra någon annans post är med andra ord brottsligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare