Är det brottsligt att beställa något narkotikaklassat om man inte mottagit det?

Begår jag något brott om jag beställer något som är narkotikaklassat ifrån internet?

Jag har alltså inte mottagit något än.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i narkotikastrafflagen (NSL).

Det är straffbart att olovligen inneha, bruka eller ta annan befattning med narkotika. (NSL 1 § p. 6). Du har dock inte mottagit något narkotikaklassat än. Det rör sig i ett sådant fall om ett försök till en brottslig gärning, vilken fullbordas när du faktiskt mottagit narkotikan.

Vissa narkotikabrott är belagda med straff för försök till brottet. Detta gäller dock inte för det som är aktuellt för dig vid mottagen leverans, nämligen att inneha, bruka eller ta annan befattning med narkotika. (4 § NSL).

Om du exempelvis har beställt narkotikan i syfte att överlåta det utgör dock beställningen ett försök till fullbordat brott vilket är straffbelagt. (NSL 1 § p. 3 och 4 §).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar
Olof FunkeRådgivare