Är det brottsligt att anklaga någon för våldtäkt?

Hej! Min dotters bästa kompis (en kille) har blivit anklagad för våldtäkt av en klasskamrat till dem båda. Det finns två "sanningar" ang vad som skett. Tjejen som påstår att hon har blivit våldtagen har ej gått till polisen utan istället har hon spridit "sin sanning" på sociala medier, i skolan mm. Den anklagade till som min dotter känner väldigt väl har inte fått säga sin "sanning" alls utan är redan dömd och vågar inte gå ut och inte heller till skolan. Han mår väldigt dåligt. Jag har haft ett långt samtal med min dotter som inte vet hur hon skall hjälpa sin vän. Är det inte straffbart att sprida ut ett sådant rykte? Hur skall de gå tillväga för att i så fall anmäla detta? Tacksam för råd och svar.

Hälsningar

Fundersam mamma

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag förstår att du befinner dig i en knivig situation och jag ska försöka reda ut detta så gott jag kan.

Regler om brott finns i Brottsbalken (BrB). Våldtäkt är ett brott (6 kap. 1§ BrB) och att utpeka killen som brottslig kan innebära att tjejen har gjort sig skyldig till brottet förtal (5 kap. 1§ BrB). Det kräver också att uttalandet är ägnat att utsätta den utpekade för andras missaktning. En anklagelse om våldtäkt är allvarlig och bör kunna utsätta killen för andras missaktning. Tjejens agerande skulle alltså kunna vara förtal.

Det finns dock vissa undantag där det kan vara tillåtet att uttala sig om att någon begått ett brott. Dessa undantag är om man är skyldig att uttala sig, om det är försvarligt och uppgiften är sann eller att man har skälig grund för den (5 kap. 1§ 2st BrB). Ingenting tyder på att tjejen i fråga skulle vara skyldig att uttala sig. För att hennes uttalanden ska vara tillåtna krävs alltså att de dels var sanna eller att hon hade skälig grund för dem och att det var försvarligt. Detta undantag tar bland annat sikte på de situationer där någon varnat andra som riskerat att utsättas för personens brottslighet. Huruvida dessa undantag är aktuella i den situationen du beskriver är svårt för mig att uttala mig om utan mer information.

Som huvudregel gäller att det är den som blivit utsatta för brottet som kan anmäla förtal (5 kap. 5§ BrB). Det är alltså killen själv som får göra en polisanmälan. Skulle killen vara under 18 år kan dock åklagaren väcka åtal om det anses vara påkallat ur allmän synpunkt.

Sammanfattningsvis skulle tjejens agerande kunna utgöra förtal, men det finns vissa undantag till detta. Undantagen i sig är svåra för mig att bedöma utan mer information. Killen får själv anmäla brottet, om han inte är under 18 år och åklagaren bedömer att det är påkallat ur allmän synpunkt att åklagaren anmäler.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning

Emelie LövgrenRådgivare