FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/07/2022

Är det är lagligt att Importera en springkniv/stilett som är söndermonterad?

Hej jag vill veta om det är lagligt att Importerade en springkniv/stilett som är söndermonterad? Det är endast knivdelar som ligger löst, men går att montera ihopa i hemmet till springkniv. Är det legalt att Importerade dessa delar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga regleras primärt i Lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, mer alldagligt kallad för Knivlagen. Springknivar och springstilletter är två specifika knivar som är förbjudna att sälja i Sverige, dessa föremål får heller inte överlåtas till någon som är under 21 år gammal (2 § Knivlagen). Om du är under 21 år så är det även förbjudet att enbart inneha en sådan kniv (1 § 3 stycket Knivlagen). Det är vidare straffbelagt med böter eller fängelse om så skulle ske (4 § Knivalgen). Eftersom att det inte är tillåtet att sälja dessa typer av knivar i Sverige så måste dessa importeras hit, vad som kan vara bra att känna till är att det krävs tillstånd från polisen för att göra en sådan import (1 § Förordning om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål). Den möjlighet som finns för att du ska få tillstånd att importera en sådan kniv är om du kan visa att kniven ska ingå i en vapensamling, detta kan dock vara svårt att göra om det t.ex. är din första kniv du köper.

Den situation som du beskriver med att importera en kniv i delar kan skilja sig åt från fall till fall. Om du köper en kniv i delar som skickas i ett paket så är jag rätt säker på att det kommer jämställas med att du importerar en fullständig kniv utan tillstånd. Eftersom att varken Knivlagen eller förordningen gällande tillstånd specifikt nämner delar till dessa föremål, så bör du tryggt kunna importera delarna i två eller flera olika paket och således hävda att det inte är ett föremål som omfattas av lagstiftningen. En rimlig anledning till ett sådant förfarande kan t.ex. vara att det är delar som du ska använda för att reparera en befintlig kniv.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare