Är CBD-olja lagligt?

Hej

jag har en fråga om CBD olja. ( Oljan i cannabis utan thc )

Oljan säljs överallt på internet och dom som säljer gör de från riktiga aktiva bolag i sverie.

Dom här oljorna kan innehålla små små mängder av thc trots att dom är gjorde på industrihampa.

Folkhälsomyndigheten säger att allt som har spår av thc i sig är narkotik och de här utalandet har även använts i tingsrätten mot folk som tagit CBD olja. Dock så hittade jag 2 ärenden direkt där 1 hovrätten har friat en person då CBD olja är gjort på industrihampa och därför lagligt. Samt högstadomstolen har även dragit tillbaka en dom mot en person som blivit dömd för drograttfylla samt ringa narkotika brott då CBD olja ej är olagligt.

Så vad är de som gäller? industrihampa är lagligt och oljan säljs öppet från bolag som är aktiva och registrerade i sverige.

Jag undrar då jag skulle vilja testa oljan mot mina sömnbesvär men är inte intresserad av att förlora mitt körkort

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan du presenterar är för tillfället väldigt aktuell, då rättsläget precis som du beskriver är högst oklart. Industrihampa får odlas i Sverige av den med tillstånd förutsatt att halten THC understiger 0.2 %. CBD-olja är en beredning av industrihampa vilket har gjort att åsikterna går isär huruvida det ska anses var narkotika eller inte. I en utredning kring olika psykoaktiva substanser Dir 2015:102 finns ett uttalande vilket kan anses bekräfta att en beredning av industrihampan utgör narkotika. Läkemedelsverket är också inne på samma linje. Tidigare har Läkemedelsverket bedömt att en viss växt innehållande substansen DMT inte utgjorde narkotika, dock är beredning av växten att anse som narkotika. Precis som du säger finns det många olika domar på området. Domarna säger även emot varandra och gör olika bedömningar. I väntan på att Högsta domstolen ska uttala sig om rättsläget, går det inte från nuvarande rättspraxis att dra några närmare slutsatser. Senast den 23 Februari kom Eskilstuna tingsrätt fram till att CBD-olja är att anse som narkotika.

Jag har dessutom hört av mig till läkemedelsverket för att få tydligare information. De bekräftar endast att rättsläget är oklart och att Högsta domstolen eller lagstiftaren får komma med ytterligare besked. I nuläget finns en risk för att ett narkotikabrott begås då man använder sig av CBD-olja.

Dessutom kommer det THC du får i dig genom CBD-oljan att lagras i din kropp. Det finns en möjlighet att denna mängd kan motsvara den mängd som uppstår genom ett cannabismissbruk varpå du därigenom kan göra dig skyldig till narkotikabrott. Därför rekommenderar jag dig att vänta med att använda CBD-olja tills rättsläget är utrett. En utredning pågår för tillfället och flera domar kan inom kort prövas av Högsta domstolen. Jag hoppas att mitt svar kan vara behjälpligt även om jag inte kan ge dig några klara besked. Hör gärna av dig om det är något mer du undrar.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare