Är bostaden samboegendom?

Min mamma och hennes sambo har bott tillsammans med varandra i 12 år. Nu har mammas sambo lämnat henne. Min mamma ägde denna bostad och bodde där i flera år innan hon träffade sin sambo. Jag tror att det är endast hon som står på lån etc, han är bara skriven där. Vad är hennes rättigheter? Räknas bostaden som deras gemensamma egendom, eller hennes?

Hur går man vidare med processen att "få ut" honom från bostaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboegendom

Som samboegendom räknas bostad och bohag om egendomen har förvärvats för gemensam användning enligt 3 § sambolagen. Vidare krävs att det inte finns undantag i 4 § eller 9 § sambolagen.

Att det har förvärvats för gemensam användning innebär exempelvis att man har köpt bostad i syfte att man ska bo där tillsammans. Om däremot en person har köpt bostad i syfte att man ska bo där själv och en annan person vid ett senare tillfälle flyttar in tillsammans med denna, brukar kravet "förvärvats för gemensam användning" i regel inte anses uppfyllt. Vid sådana situationer brukar det därför inte anses som samboegendom.

Om din mor hade köpt bostaden och bott där innan hon träffade sin sambo, tolkar jag det därför som att det inte är samboegendom.

Bodelning mellan sambos

Om en av samborna begär bodelning så ska det göras. Detta framgår ur 8 § sambolagen. I samma bestämmelse framgår att en sådan begäran ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde.

Av samma bestämmelse framgår även att det är samboegendomen som i så fall ska fördelas mellan samborna.

Om en bodelning skulle göras mellan din mor och hennes sambo, är det därför endast samboegendom som kommer fördelas dem emellan. Under förutsättning att bostaden inte är samboegendom, kommer den därför inte ingå i en bodelning. Eventuell övrig samboegendom ska dock i så fall ingå.

Det finns dock ett undantag i 22 § sambolagen. Enligt denna bestämmelse kan en sambo överta bostad som inte är samboegendom om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. I bestämmelsen framgår även att om samborna inte har eller haft barn tillsammans gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det. Bestämmelsen gäller däremot endast om den gemensamma bostaden är bostadsrätt eller hyresrätt.

Övrigt

Sambolagen säger tyvärr inget om hur man ska hantera situationen om en sambo vägrar flytta ut från bostad som inte är samboegendom.

Det man kan göra är att vända sig till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp med en avhysning.

Vänlig hälsning,

Anna NilssonRådgivare