FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/02/2018

ar arbetsgivare rätt att ställa frågor om min etniska bakgrund under en arbetsintervju ?

Hej!

Var nyligen på arbetsintervju där de första frågorna enbart handlade om mitt namn samt vart mina föräldrar är födda och om jag är född i Sverige eller inte. Sökte ett jobb som sjukgymnast och min arbetsförmåga har inget att göra med min etniska bakgrund. Har arbetsgivare rätt att ställa dessa frågorna under en arbetsintervju (som för mig är helt orelevanta för tjänsten)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den situation du berättar om, att du vid en arbetsintervju får en massa frågor om din etniska bakgrund, kan innebära diskriminering. Regler om detta finns i diskrimineringslagen (DiskrL).

Arbetsgivaren får fråga om men inte välja bort dig på grund av etnicitet
Det finns ingen regel som hindrar arbetsgivaren från att ställa frågor om din etniska bakgrund under arbetsintervjun. Arbetsgivaren får däremot inte behandla dig sämre på grund av vad du svarar om din etniska tillhörighet och får alltså inte välja bort dig för tjänsten du söker på grund av svaren, det är diskriminering (DiskrL 1 kap. 4 § + 2 kap. 1 §).

Om du får jobbet, har arbetsgivaren inte gjort något fel enligt lagen. Om du däremot inte får jobbet, finns en risk att arbetsgivaren har diskriminerat dig på grund av din etniska tillhörighet.

Om arbetsgivaren har diskriminerat dig kan den vara skyldig att betala dig diskrimineringsersättning för den kränkning som diskrimineringen innebär (DiskrL 5 kap. 1 §).

Vad kan du göra?
Det är misstänksamt om arbetsgivaren frågar så som du beskriver och sedan väljer bort dig för tjänsten. Om du inte får jobbet tycker jag därför att du i första hand ska kontakta arbetsgivaren och begära ut den som anställdes meriter. Detta har du rätt att göra enligt lagen (DiskrL 2 kap. 8 §). Du kan då jämföra era meriter för att se om den anställdes meriter är bättre lämpade för tjänsten än dina. Arbetsgivaren får alltid anställda den som har bäst meriter och det är endast om du har bättre eller likvärdiga meriter som diskriminering kan vara aktuellt.

Visar det sig att den som anställdes inte har bättre meriter än dig kan du anmäla arbetsgivaren för diskriminering. Är du medlem i facket rekommenderar jag dig ta kontakt med det, så hjälper det dig att gå vidare med frågan. Är du inte med i facket kan du istället göra en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen HÄR, genom att skicka in denna anmälningsblankett.

Skulle du känna ett behov av ytterligare juridisk hjälp i frågan är du välkommen att kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå HÄR.

Viktigt att tänka på är att dokumentera vad som hänt och spara så mycket bevisning som möjligt. Det är du som anmäler som i första steget måste kunna visa omständigheter som ger anledning att anta att du har blivit diskriminerad.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare