FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/11/2017

Är allt i förrättningsärenden allmänna handlingar?

Hej!

Jag undrar om allt i förrättningsärenden är allmäna handlingar. Jag behöver få fram karta över utsättning av markörer och det protokoll som förättaren hade vid avstyckningen. Detta gäller ett ärende i Uppsala län och 7 år gammalt. Var finns dessa papper och kan man kräva att få ta del av innehållet?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter en förrättning dokumenteras allt i ärendet på karta och/eller i handlingar som arkiveras för all framtid i en s.k. förrättningsakt. Akten innehåller både kartor och tillhörande beskrivningar samt protokoll som berättar om hur förrättningarna genomfördes. Förättningsakter är allmänna handlingar som kan beställas ut från Lantmäteriet. Jag rekommenderar dig därför att kontakta Lantmäteriet för att beställa precis de handlingar du behöver, kontaktuppgifter hittar du här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare