Använt sambos enskilda egendom till andra kostnader

Hej,

Det är underbart att Lawline finns!

Jag har givit min son 100.000 kr, att användas för reparationer i hans hus. Huset är hans "Enskilda egendom" enligt gåvobrev av mig. De pengar han nu fick, är också givna med "Gåvobrev och skall vara hans enskilda egendom och användas för reparationer av hans hus."

Sonen drabbades av svårsjukdom och var nära att avlida. Sjukskriven mer än ett år och Försäkringskassan drog in hans sjukersättning. Sambon, som själv är sjukskriven för ryggont, använde då en stor del av pengarna min son fått, till vardagliga kostnader.

Vad kan jag göra?

Vänligen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din son har en fordran på sambon

Det framkommer inte om din sons sambo olovligen nyttjat hans pengar. Har din son gett henne samtycke har han en fordran på henne och hon ska betala tillbaka pengarna. Har han inte gett henne samtycke och har hon gått in på hans konto, kan det vara fråga om olovligt förfogande enligt 10 kap. 4 § brottsbalken.

Gåvan har förlorat karaktär som enskild egendom

Det framkommer inte av din fråga på vilket konto pengarna satts in. Enligt praxis från Högsta domstolen är det av stor betydelse att enskild egendom, i form av pengar, hålls separerade från bankkonton med andra ekonomiska medel, som inte är enskild egendom. Följande kan sägas.

En insättning på ett gemensamt konto skulle kunna försvåra möjligheten att särskilja egendom, men det måste inte medföra att pengarnas egenskap av enskild egendom utsläcks. Har exempelvis noggrann bokföring förts bör pengarna kunnat behålla sin karaktär av enskild egendom.

Råd

Din sons sambo bör enligt min mening betala tillbaka hans enskilda egendom i den mån den inte gått till att sörja för honom. Sätter hon över pengar motsvarande den summa som använts, och sparas gåvobrevet, bör pengarna behålla sin karaktär av enskild egendom.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare