Ansvarsförhållandet mellan bostadsrättshavare/förening vid vattenskada

Vår granne skulle tapetsera om. När hon skulle riva tapeten upptäckte hon ett fuktskada. På andra sidan väggen är vårt kök.

Ett företag kom hit och mätte fuktigheten i betongen som var 100%. Från grannens sida så bilade företaget upp väggen, lagade röret i väggen som lekte kondens och därefter så satte de igen hålet igen. När de bilade genom väggen så bilade de hela vägen in i vårt kök, i vårt köksskåp. Man såg tydligt att baksidan på vårt kök var fuktskadat, ev mögel.

Vår bostadsrättsförening vill inte ta på sig detta nu när vi måste byta kök. Vad har vi rätt till juridiskt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline mer er fråga.

Regler om ansvarsförhållandet mellan bostadsrättshavare och bostadsrättsförening vid bl.a fuktskador finns i bostadsrättslagen (BRL) (här).

Bostadsrättsföreningen ansvarar för det yttre underhållet (det som finns utanför lägenheten) och bostadsrättshavaren för det inre underhållet (det som finns innanför lägenheten). Var gränsen mellan lägenhetens yttre och intre gräns ska dras är ibland svår att skilja på.

I 7 kap 12 § BRL (här) framgår vilket ansvar bostadsrättshavaren har för lägenhetens skick. Enligt 7 kap 12 § st 1 BRL (här) är huvudregeln att bostadsrättshavaren på egen bekostnad ska hålla lägenheten i gott skick.

Undantag från detta finns dock i 12 § st 3 BRL (här) där det anges att bostadsrättsföreningen svarar för reparationer på grund av bl.a. vattenledningsskada, om inte skadan uppkommit genom vårdslöshet eller försummelse av bostadsrättshavaren eller någon i bostadsrättshavarens närhet. Att bostadsrättsföreningen blir skyldig att svara för lägenheten i sådana fall framgår av 7 kap 4 § BRL (här) där det står att föreningen är "skyldig att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick, i den mån ansvaret inte enligt 12 § vilar på bostadsrättsinnehavaren".

Enligt 7 kap 4 § BRL (här) tillämpas 7 kap 2 § BRL (här) om föreningen åsidosätter sin reparationsskyldighet. Då gäller att bostadsrättshavaren får avhjälpa bristen själv på bostadsrättsföreningens bekostnad, om inte styrelsen efter tillsägelse ombesörjer åtgärden så snart det kan ske.

Vägledning för vad som gäller vid fuktskador kan också finnas i bostadsrättsföreningens stadgar.

Sammanfattningsvis beror bostadsrättsföreningens ansvar på hur fuktskadan uppstått. Om den uppstod på grund av er eller någon annan bostadsrättshavares vårdslöshet eller försummelse så blir föreningen normalt inte ansvarig. I annat fall bör föreningen stå för reparationen enligt ovan nämna lagrum. Mitt råd är att ni kontaktar bostadsrättsföreningen och ber de redovisa vad som gäller vid fuktskador av denna typ enligt deras stadgar. Hoppas ni på så sätt kan reda ut ansvarsförhållandena.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare