FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/05/2017

Ansvarar man för makes skulder?

Jag ar nyligen fått reda på att min man har skulder på 500 000 för bland annat en bil han köpt åt sin son från ett tidigare äktenskap. Vad händer när jag tar ut skilsmässa? Blir jag skyldig att betala delar av dessa skulder?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns en särförvaltningsprincip som säger att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Du kan alltså inte bli skyldig att betala din mans skulder. Däremot kan du bli påverkad av hans skulder i och med att ni vid skilsmässa ska göra en bodelning och han där har rätt att dra av de skulder han har från de tillgångar han har. Kort sagt ger detta dig mindre i andelsberäkningen. Men du kommer inte bli skyldig att betala av hans skulder med beaktande av särförvaltningsprincipen.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare