FrågaFAMILJERÄTTFaderskap28/04/2018

Ansvar som förälder när man är privat spermiedonator?

Hej.

Jag har en ovanligt fråga. En kvinna har frågat mig skulle jag gärna göra en tjänst till henne, så att säga. Hon vill inte gifta henne med vem som helst, vill inte ha en ektenskap, inte vill ha en man i sitt liv, men hon vill ha sitt barn. Hon frågade mig vill jag donera min sperma till henne så att hon bli gravid, dessutom hon vill att det bli gjort på ett helt naturligt sätt mellan oss två, och sen att jag glömma på henne och på allt. Nu har jag den huvud fråga! Om skulle hon ångra sig, när som helst i framtiden, har hon rätt att kräver mitt ansvar åt detta barn, skulle jag bli tvungen att acceptera ansvar och ta hand åt detta barn? Vad säger en lag om detta?

Mvh, i för väg stor tack för svaret!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga aktualiserar främst föräldrabalken (FB). I svensk lagstiftning gäller att barn har vissa särskilda rättigheter. En av dessa rättigheter brukar man kalla för "rätten till föräldrar". Detta innebär att barn så långt det är möjligt ska ha möjlighet till omsorg och omhändertagande av båda sina föräldrar samt att de så långt det är möjligt ska ha rätt att veta sitt ursprung. Av detta följer även att barnet ska ha rätt till ekonomiskt underhåll från sina föräldrar.

Det är bra att du kom till oss och frågade om detta innan du antog hennes erbjudande. Det är nämligen så att om du är barnets biologiska far är du skyldig att betala underhåll till barnet, vilket följer av FB 7:1. De enda som kan komma undan att behöva betala underhåll är de män som donerar sperma till ett professionellt institut genom att vara anonyma spermiedonatorer. Detta innebär att du kan bli underhållsskyldig så fort det blir känt att du är far till barnet. Om din väninna skulle hemlighålla att du är far behöver du inte betala underhåll under den tid du är okänd. Din väninna kan dock när som helst ändra sig och då göra det känt att du är far till barnet. Det som händer är i så fall att du efter en undersökning blir fastställd som barnets far (se FB 1:5).

Det finns alltså inget sätt för dig att donera din sperma till din väninna utan att riskera att behöva ansvara ekonomiskt för barnet. Svaret är alltså att ja, du kan bli tvingad att betala ekonomiskt underhåll för barnet.

Jag hoppas att mitt svar är belysande. Tveka inte att fråga igen eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare