Ansvar för vattenledningar i bostadsrätt

Hej Vi har flyttat från en lgh för ca ett år sedan och nu fick vi reda på att köparna har hittat ett dolt fel.

Vattenrören är ej fastsatta på ett fackmannamässigt sätt enligt dom. Rören kommer upp från lgh under i köket och går sedan upp och i taket genom lägenheten till badrummet. Dessa rör ligger tydligen löst mot innertaket. Detta upptäcktes först då de hade borrat upp stora hål i innertaket och kunnat kontrollera. I deras brev säger de att föreningen ansvarsområde slutar vi "stammen" och hänvisar till att rören är vårat ansvar trots att de ligger i taket pga att de går enbart till vårat badrum och inte tjänar mer än våran lgh.

Kan detta verkligen stämma? Vi trodde att (med vissa undantag) att man ägde "från färgen och inåt" enligt BRL Kap7§12 men så verkar inte vara fallet gällande dolda vattenrör ovanför innertak om dessa enbart tjänar en lgh?

Lawline svarar

Hej Mathias,

Och tack för att du använder dig av våra tjänster!

Först och främst kan man härleda bostadsrättens ansvar för vattenledningarna genom just det lagrummet du hänvisade till Bostadsrättslag (1991:614) 7 kap. 12§, där det i andra stycket framgår att bostadsrättshavaren endast är ansvarsfri (en negativ bestämning genom lagrummets formulering) vad gäller vattenledningar om de har försetts av bostadsrättsföreningen och tjänar flera lägenheter (stamledningar). Alltså, vattenledningar som endast tjänar en bostad är den bostadsrättsinnehavarens ansvar (och inte bostadsrättsföreningens stadgar säger annat).

Men bedömning är alltså vad gäller felet rörande vattenledningarna i er situation går under bostadsrättshavarens ansvar.

Jag hoppas ni har fått svar på er fråga.

Med vänliga hälsningar

Fredrik NorbergRådgivare